Miljardsmäll i Klarna – kreditförlusterna rusar

Klarna fintech
Miljardsmäll i Klarna – kreditförlusterna rusar

Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare på Klarna. Foto: TT/press

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Så gick betalbolaget 2019.

På onsdagsmorgonen redovisar betalbolaget Klarna sitt bokslut för 2019. Rörelseintäkterna växte med drygt 31 procent till 7.154 miljoner kronor. Men samtidigt har bolagets vinst under 2018 vänts till ett minusresultat 2019.

Rörelseförlusten blev hela 1.010 miljoner kronor, vilket kan jämföras med ett plus på 49 miljoner året innan.

En orsak till förlusten är att kreditförlusterna växer oroande snabbt. I fjol låg dessa på 1.244 miljoner kronor (426 miljoner kronor 2018).

En kreditförlust uppstår när en Klarna-kund väljer att skjuta upp sina betalning, men sen inte kan betala räntor och amorteringar på sin skuld. 

Bakom de ökande kreditförlusterna ligger Klarnas kraftiga expansion in på nya marknader och genom lansering av nya produkter.

"Det tar alltid tid innan man lyckats kalibrera in kreditgivningen när du är ny på marknaden. Då blir förlusterna högre i ett inledningsskede", säger en person med insyn i Klarnas verksamhet.

Klarna har satsat hårt på att etablera sig på nya marknader, bland annat den amerikanska, och i rapporten skriver bolaget att det troligtvis kommer att medföra ökade kreditförluster inledningsvis men att den kommer att förbättras på längre sikt.

"Med fortsatt tillväxt och framförallt expansion till nya marknader ökar andelen nya konsumenter. Andelen förstagångs-konsumenter påverkar kreditförlusterna", skriver bolaget.

Stoltserar med siffror

I Klarnas bokslutskommuniké stoltserar bolaget samtidigt med en rad siffror från fjolåret. Bland annat:

# Klarna har adderat 75.000 nya butiker som kunder under året, vilket motsvarar en butik var sjunde minut. Totalt sett har fler än 200.000 butiker på 17 marknader nu anslutit sig till Klarnas betallösningar.

# Hur många Klarna-betalkort som används idag framgår inte, men Klarna skriver att antalet har ökat med nästan sex gånger.

# I snitt görs 1 miljon transaktioner via Klarnas plattform varje dag

# Antalet aktiva användare i månaden ligger på 11 miljoner

LÄS OCKSÅ: Klarna-grundarens utspel till ägarna: ”Vi kan inte, och kommer aldrig, förlora detta”

Läs fler artiklar
LÄS MER