En gång lilla julafton – nu en krass påminnelse om verkligheten

En gång lilla julafton – nu en krass påminnelse om verkligheten

Emanuel Karlsten. Foto: Press/Björn Larsson Rosvall / TT

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten djupdyker i raset.

Att räckvidden för print backar är inte konstigt, men det finns några saker att studsa på efter den senaste räckviddsundersökningen från Orvesto. Som att Göteborgsposten tappar nästan var fjärde pappersläsare. Eller att Expressen kanske aldrig varit närmare Aftonbladet i modern tid.

Veckans Mediepodden gör en djupdykning i det som brukade vara lilla julafton för medienördar: Orvesto konsument. Idag är det kanske mer en krass påminnelse om verkligheten för svenska medier. Nästan alla papperstidningar minskar, utöver något nischat magasin och gratistidningar. Och värst gick det för Göteborgsposten som tappat 23,4 procent av sin räckvidd på ett år, enligt undersökningen. 

I Mediepodden träffar vi chefredaktören, Christofer Ahlqvist, som menar att tappet till viss del är kalkylerat. Tidningen har inte marknadsfört sin pappersupplaga, eftersom utdelning i vissa fall varit en kraftig förlustaffär. Christofer Ahlqvist berättar mer detaljerat om förändringarna, men också om hur viktig printaffären är och att man nu ska “gasa” ikapp.

Vi tittar också på den klassiska kampen mellan Aftonbladet och Expressen, som nu bara skiljer några enstaka tusen i räckvidd på print. Ett gap som tidigare hade lett till stora rubriker i branschpress, men som idag kanske mer kan liknas vid en pyrrhus-seger.

Och vem ska ens bevaka branschfrågorna?

I veckan kan vi berätta att ytterligare ett branschmedie går i graven. SVT:s medieprogram Fönster mot medievärlden läggs ner, eller åtminstone på is, efter att programledaren Jan Helin inte har tid med programmet. Det innebär att det finns allt färre som bevakar andra branschmedier.

Lyssna på Mediepodden där vi fördjupar analysen och samtalet:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER