Boozt ändrade returreglerna – Nu syns resultatet

Boozte-handel

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Boozt, som säljer mode på nätet, började i november bannlysa kunder som lämnar tillbaka för mycket varor. Nu berättar vd:n om resultatet.

Under förra året handlade svenskarna för 87 miljarder kronor enligt en prognos från Postnord. Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem kommer att skickas tillbaka.

Boozt är Sveriges största modehandlare på nätet och där har returgraden legat på 43 procent.

I november förra året tog bolaget krafttag och började stänga av de kunder som bolaget ansåg hade ett osunt returbeteende. 

“Den här typen av beteende är inte rätt varken mot bolaget eller mot de andra kunderna. Det handlar om en liten klick som förstör för alla andra”, sa bolagets finanschef Sandra Gadd till Breakit då. 

I slutet av förra året hade det identifierat 9.000 kunder med vad de kallade osunt returbeteende. En siffra som kan låta hög men sett till bolagets totala antal kunder så handlar det om cirka 0,3 procent. 

Breakit har också granskat hur de hetaste svenska e-handlarna hanterar problemet – läs hela den granskningen här (PREMIUM). 

Rekordhögt ordervärde

I dag släppte Boozt sin rapport för fjärde kvartalet och nu syns effekterna av beslutet.

"Det genomsnittliga ordervärdet var rekordhögt på grund av en lägre returgrad som är en effekt av vår "Fair use-policy" som vi införde i november", skriver Herman Haraldsson i kvartalsrapporten. 

Han skriver också att förändringar har haft en något negativ inverkan på bolaget tillväxt men att han ser det som något tillfälligt. 

"Totalt sett har det varit en mycket positivt för företaget och vi är stolta över att ha vidtagit åtgärder som verkar för en mer hållbar bransch."

Här kommer några siffror från kvartalsrapporten:

# Omsättningen steg med 17,6 procent till  drygt 1 miljard kronor (892,5). 

# Bruttovinsten blev 454 miljoner kronor (367,8), med en bruttovinstmarginal på 43,3 procent (41,2).

# Rörelseresultatet blev 104,6 miljoner kronor (69,1), väntat rörelseresultat var 81. Rörelsemarginalen var 10,0 procent (7,7).

# Justerat rörelseresultat utföll på 100,9 miljoner kronor (57,4), väntat var 81, med en justerad rörelsemarginal på 9,6 procent (6,4).

# Resultatet efter skatt blev 77,5 miljoner kronor (52,3), analytikerkonsensus 70.

# Resultat per aktie hamnade på 1,34 kronor (0,91).

Boozt spår under 2020 en tillväxt om 15-20 procent, med en justerad rörelsemarginal som ökar jämfört med 2019 års 3,2 procent. Under 2019 ökade omsättningen med 23 procent.

Boozt har också i linje med vad man flaggat för uppdaterat sina finansiella mål. Dessa mål sträcker sig till 2022.

Omsättningstillväxten skall vara väsentligt högre än den nordiska marknadens tillväxt inom online-marknaden och därmed ökad sin marknadsandel.

Boozt aktie steg kraftigt på börsen efter rapporten.
 

Läs mer