Sök

Doktor.se stuvar om i toppen – rekryterar flera nya toppchefer

doktor.seHälsaDigital vård

Martin Lindman. Foto: Istockphotos/press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den kraftiga expansionen kräver en annan organisation, berättar nätläkarens vd Martin Lindman.

Nätläkaren Doktor.se har satt som mål att vara lika vanlig i folks mobiler som Swish är i dag. Dessutom har de stora expansionsplaner och ska bland annat köpa ett stort antal fysiska vårdcentraler.

För att nå det målet spetsar man nu sitt team och plockar in ett helt gäng med nya chefer.

“Jag gjorde om organisationen en del och ville förfina och driva mot de olika marknader vi skalar mot och riktar in oss på. Ville ha en tyngre resurs på affärsutvecklingen”, säger Martin Lindman, vd på Doktor.se.

Rekryterar från namnkunniga bolag

De nya cheferna som kommit in är finanschefen Martin Sellman och M&A-chefen Martin Bengtsson som båda två har en bakgrund på Anicura. Kåre Zetterling, som arbetat 7 år på Spotify, är bolagets nya affärschef och ny teknikchef är Calle Österlind som tidigare var hemmahörande på Natur och Kultur och Dagens Nyheter.

“Martin Sellman har en kompetens och resurs som ligger i linje med hur det här bolaget vill utvecklas", säger vd Martin Lindman.

"I samma veva lyckades jag också rekrytera Martin Bengtsson som var ansvarig för de internationella förvärven på Anicura.”

Två chefer har lämnat

Samtidigt har bolagets tidigare teknikchef Peter Alvarsson och den förre affärsutvecklingschefen Carl-Olof Veraeus lämnat bolaget. 

“Verksamheten växer och vi blir ett allt mer publikt bolag som behöver anpassa oss efter vår kostym. Och vi har förmånen och möjligheten att rekrytera kompetens som kommer från liknande resor som vi är på", säger Martin Lindman.

"De tillfällena tar man och då blir det en följdeffekt att man växlar upp sitt management team.”

Peter Alvarsson berättar att han sade upp sig redan i april förra året. Men att han stannade kvar i tio månader för att hjälpa till med rekryteringen av en ersättare.

Även Carl-Olof Veraeus meddelar att det rörde sig om en uppsägning från hans sida, där han sedan var kvar i tre månader för att en ersättare skulle komma på plats.

Doktor.se saknade i princip omsättning under 2018, med ett minusresultat på 96,5 miljoner kronor. Några siffror för 2019 finns ännu inte. Bolaget har tagit in hundratals miljoner i kapital och backas bland annat av Bonnier Ventures och den finska vårdjätten Oriola.

Uppdatering: förtydligande om att Carl-Olof Veraeus var bolagets affärsutvecklingschef som sade upp sig.

Läs mer