Så går det för Therése Lindgrens Indy Beauty

Indy beautye-handel

Foto:Ellen Waldton/Josef Eliasson

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Miljonvinst för influencern Therése Lindgrens skönhetsbolag.
”Relationen till mina följare betyder mycket", säger hon till Breakit.

Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers med runt 1 miljon följare på såväl Youtube som Instagram. Hon listades nyligen som mäktigast i sociala medier, enligt Medieakademin.

Therése Lindgren driver även sitt bolag Indy Beauty, som satsar på vegansk skönhetsvård, sedan två år tillbaka. 

”Jag har saknat prisvärda och bra produkter som dessutom är veganska och cruelty free. Dessutom har jag fått önskemål från mina följare om det här i flera år”, berättade Therése Lindgren för Breakit vid starten. 

Bolaget omsatte 23 miljoner kronor och plussade närmare 300.000 under 2018. 

Nu visar nya färska siffror att det fortsatte att tuffa på för Indy Beauty under 2019. Omsättningen landade på 28 miljoner kronor och resultatet steg till 3,4 miljoner. 

En nyckelfaktor för tillväxten är engagemanget i sociala medier, bland annat genom Indy Beautys Instagramkonto som lockar över 100.000 följare. 

”Relationen till mina följare betyder mycket och när jag startade Indy Beauty ville jag involvera dem i alla steg i processen. Det är viktigt för mig, och något som vi efter två år med Indy Beauty också kan se varit en av anledningarna till att det gått så bra”, säger Therése Lindgren.

Indy Beauty har runt 20 hudvårdsprodukter på marknaden idag och de säljs bland annat genom Apotek, Åhléns och en rad e-handlare. 

Amanda Wennberg, som är vd för Indy Beauty, menar att det saknats bra vegansk produkter på marknaden.

”Att vi år två fortsätter slå våra mål efter ett starkt lanseringsår innebär att vi kan utveckla både befintliga kategorier och fortsätta gå in i nya produktsegment”, säger Amanda Wennberg. 

Läs mer