Gick i konkurs efter åtta månader – nu gör Hermine Hold comeback

Hermine Holde-handel

Linus Kaasik är vd på Hermine Hold.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Hermine Hold skulle bli ett miljardbolag på fem år men gick i konkurs efter åtta månader. Nu gör bolaget en nystart med betydligt blygsammare mål.

I slutet av november kom nyheten om att Hermine Hold, som säljer håraccessoarer på nätet, går i konkurs. 

Bolaget startades av Nordic Tech House, som då var delägt av Isabella Löwengrip, under 2018 (sedan dess har hon sålt sin del). Bakom bolaget fanns också Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindström om Filip Ummer. 

Redan från start fanns det storslagna planer och målet var att bli ett miljardbolag inom fem år. Men något gick snett och åtta månader efter lanseringen försattes bolaget i konkurs.

”Höga ambitioner, forcerad tillväxt och ingen koll på ekonomin är några anledningar till varför det blev så här. Vi försökte driva det som ett miljardbolag från början istället för att låta det växa i en hälsosam takt”, sa Linus Kaasik, vd för Hermine Hold och en av Nordic Tech House grundare till Breakit då.

Efter konkursen köpte Linus Kaasik och de andra Nordic Tech House-grundarna Viktor Lundqvist och Patrik Unevik  tillbaka Hermine Hold tillsammans med Westhill Group, som är ett investmentbolag med bas i New York och det norska bolaget Norberg Hansen som tidigare också var delägare i Hermine Hold.

Vad de betalade för bolaget, som hade skulder på mellan 4 och 5 miljoner kronor, är hemligt.

Ny strategi och riktning

Nu, några månader senare, är bolaget redo för en nystart. Hermine Hold, som under en tid hade 11 anställda, har nu bara tre medarbetare kvar plus Linus Kaasik som tog över som vd när Katarina Roger, som både var delägare och vd, lämnade bolaget i höstas. 

”Vi har satt en ny strategi och riktning för bolaget och kommer att ha hållbarhet och kvalité i fokus”, säger Linus Kaasik till Breakit.

En annan nyhet är att bolaget kommer att satsa på fysiska nedslag för att öka försäljningen i sin e-handel.

”Det kommer mestadels att handla om upplevelsebaserade pop-up butiker med något utöver det vanliga”, säger Linus Kaasik. 

När det kommer till satsningen på hållbarhet handlar det främst om att arbeta med hållbara material och att, precis som H&M och Polarn o Pyret, tillverka färre produkter. All polyester, vilket är cirka 15 procent av sortimentet, kommer att rensas bort.

Blygsammare ambitioner

Isabella Löwengrip, som från början var bolagets ansikte utåt, är nu helt ute ur bilden, enligt Linus Kaasik. Istället ska bolaget satsa på samarbete med utvalda så kallade ambassadörer. Även Ideal of Sweden-grundarna Joachim Lindström om Filip Ummer gav upp sitt ägarskap i bolaget i samband med konkursen. De ska ha erbjudits att bli delägare igen men ännu inte gett något besked om det, enligt Linus Kaasik. 

Tidigare hade ni som mål att bli ett miljardbolag på fem år. Hur ser målsättningen ut nu?

”Vi vill vara ett varumärke med tydliga värderingar och ett starkt hållbarhetsfokus. Självklart vill vi vara ett bolag som tar över världen förr eller senare men nu fokuserar vi på en stabil väg framåt. Förra året omsatte vi cirka 6 miljoner kronor och målet är att i år slå den siffran.

Hur ska ni undvika samma öde som sist?

"Nu har vi lagt konkursen bakom oss och anpassat organisationen efter den nya strategin. Vår ambition är att växa hållbart i alla dimensioner” 

Läs mer