Paradox ökar intäkterna och resultatet i fjärde kvartalet

Paradox Interactive spel
Paradox ökar intäkterna och resultatet i fjärde kvartalet

Ebba Ljungerud, vd för Paradox Interactive. Foto: TT

Finwire / Breakit

"Ett år präglat av förberedelser".

Gamingbolaget Paradox redovisar högre intäkter och resultat i fjärde kvartalet 2019 jämfört med samma kvartal året innan. Bolaget lämnar utdelningen oförändrad på 1,00 krona.

Nettoomsättningen steg med 13,2 procent till 381,3 miljoner kronor (336,9).

Rörelseresultatet blev 163,5 miljoner kronor (146,8), med en rörelsemarginal på 42,9 procent (43,6). Rörelseresultatet påverkas positivt av en omvärdering av den villkorade köpeskillingen kopplad till förvärvet av Harebrained Schemes uppgående till 44,1 miljoner kronor.

Resultatet före skatt var 156,7 miljoner kronor (146,8).
"2019 var ett år präglat av förberedelser inför framtiden. Vi har under året investerat i spelutveckling, satsat på marknadsföring och byggt vår organisation för att ge oss bästa möjliga förutsättningar att utveckla och förlägga våra kommande spel", skriver vd Ebba Ljungerud.

"Årets sista kvartal är inget undantag."

Paradox investerade 121 miljoner kronor i spelutveckling, det är 34 procent mer än samma kvartal förra året.

"Jag och alla medarbetare ser verkligen fram emot 2020 med de största och mest ambitiösa spelen hittills i vår historia", kommenterar Ebba Ljungerud.

Resultatet efter skatt blev 130,5 miljoner kronor (114,3). Resultat per aktie hamnade på 1,24 kronor (1,08), vilket innebär en ökning med 14,8 procent mot föregående år.

Paradox föreslår 1,00 krona i utdelning (1,00), vilket är samma nivå som i fjol.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 265,4 miljoner kronor (151,3).

Intäkterna för kvartalet är framförallt hänförliga till Battletech, Cities: Skylines, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris.

Läs fler artiklar
LÄS MER