Sök

Spotifys Nordenchef om fusket: "Enormt mycket ryktesspridning"

SpotifyStreamingMusik

Jenny Hermanson är vd för Spotify i Norden. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Jenny Hermanson menar att fusket med strömningar är litet på Spotify, mindre än en procent under det fjärde kvartalet. Samtidigt för bolaget en ständig kamp mot fuskarna.

Efter en tid av spekulationer kring mängden fejkade strömningar på den svenska musikjätten Spotify, liksom en hel del kritik från flera personer inom musikbranschen, öppnar bolagets Nordenchef Jenny Hermanson nu upp om problemet. 

I en intervju med Dagens Nyheter berättar hon om kampen mot bedragare och om hur stort problemet egentligen är – enligt Spotifys egna uppskattningar. Det finns enligt henne bedrägerier som de aktivt tvingas motarbeta hela tiden.

“Jag brukar beskriva det som grodspelet på Gröna Lund: trycker man ned en metod så kommer en annan upp. Det här är inget som kommer att vara löst, utan det är något man jobbar med kontinuerligt”, säger Jenny Hermanson till tidningen.

Trots detta är problemet litet enligt Nordenchefen. Tidigare uppgifter i bland annat Rolling Stone menade på att 3-4 procent av strömningarna kunde vara manipulerade. Jenny Hermanson menar att antalet manipulerade strömningar egentligen är lägre än 1 procent av det totala antalet på global nivå och att det finns en ryktesspridning som ger en felaktig bild.

“Det är något som alltid kommer att finnas, men även om man säger att någon gör det så är det väldigt få som faktiskt lyckas. Jag vill ta chansen att prata med er (DN reds.anm.), för det är enormt mycket ryktesspridning som pågår just nu. Om vi återgår till siffran: det är under en procent av alla streams globalt där det händer. Så rapporteringen kanske inte stämmer överens med de siffror vi har själva”, säger hon.

Den siffran syftar dock alltså endast på de streams som Spotify identifierat. Hur stort mörkertalet är eller kan vara framgår inte.

På en fråga om hur skadligt det skulle vara för Spotify om problemet visar sig vara större än de tror svarar Jenny Hermanson:

“Det här är en branschfråga. Ingen i branschen vill att det ska se ut så här. Det ska självklart alltid löna sig att jobba på ett lagligt sätt, och att följa våra och andra plattformars användarvillkor. Det ska aldrig vara okej att fuska, det är inte ett sätt att nå framgång.”

Vad gäller nyheten om att Sveriges Radio nyligen valde att stoppa Digilistan på grund av att korrektheten i streaming-tjänsternas topplistor ifrågasattes så berättar Jenny Hermanson för DN att det är en fråga som Spotify jobbar hårt med och att ännu större resurser kommer att tillsättas. 

Exakt vilka åtgärder som ska vidtas kan Nordenchefen däremot inte gå in på med hänvisning till att det skulle kunna öppna upp för ytterligare manipulation.

Läs mer