Problem med sökorden för Sportamore: "Stor negativ påverkan"

Sportamore e-handel
Problem med sökorden för Sportamore: "Stor negativ påverkan"

Johan Ryding, Sportamore Foto: TT

Finwire / Breakit

Sportamores omsättning och rörelseresultatet minskar.
Orsaken? Varmt väder – och misslyckade satsningar på sökordsmarknadsföring.

Sportamore, som idag fick ett uppköpsbud från Footway, redovisar minskande omsättning och resultat under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan.

I rapporten beskriver Sportamores vd Johan Ryding att det varit ett utmanande kvartal som bolaget inte är nöjda med och därför ska åtgärder tas för att öka försäljningen.

Lagernivån har bland annat påverkats av den milda vintern och därmed har omsättningshastigheten inte varit så snabb som planerat. Framöver är ambitionen att öka omsättningshastigheten markant, vilket Ryding ser att bolaget kan göra under 2020.

Bryter med sökordsfirman 

I rapporten skriver Sportamore även att bolaget bytt leverantör av sökordsmarknadsföring – alltså den firma som hjälper bolaget att få exponering på exempelvis Google – två gånger under perioden, något som påverkat marknadsföringskostnaderna negativt.

"En av de största förändringarna vi genomförde var ett byte av samarbetspartner för sökordsmarknadsföring. Syftet var att förbättra avkastningen, öka automationsgraden samt säkerställa skalbarhet – en linje som vi fortfarande tror är rätt men vi konstaterar att vi i detta fall inte lyckades nå effekt tillräckligt snabbt vilket innebar stor negativ påverkan på vår affär under kvartalets första två månader", säger Rydin i en kommentar.

Innan Sportamore genomför ytterligare geografisk expansion är fokuset på en god lönsamhet i kärnmarknaderna, vilket medför att expansionen i Frankrike kommer saktas ned något, skriver Ryding avslutningsvis.

Här är de hårda siffrorna från rapporten:


# Omsättningen sjönk 1,6 procent till 308 miljoner kronor (313) under kvartalet.

# Rörelseresultatet blev 1,7 miljoner kronor (8,8), med en rörelsemarginal på 0,6 procent (2,8).

# Resultatet före skatt var 0,88 miljoner kronor (8,5).

# Resultatet efter skatt blev -0,36 miljoner kronor (6,9).

# Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -34,7 miljoner kronor (-21,5).
 

LÄS OCKSÅ: Ta pengarna och spring – det här är sista chansen

Läs fler artiklar
LÄS MER