Sök

Från Spotify till H&M – nu ska Malin Cumzelius lyfta Newsvoice

NewsvoiceRekryteringKarriär

Malin Cumzelius och Viktor Lidholt. Foto: press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Ända sedan jag var liten har jag varit besatt av nyheter", säger Newsvoice nya marknadschef Malin Cumzelius.

Newsvoice.com erbjuder ett annorlunda sätt att ta del av nyhetsflödet. Appen scannar och samlar automatiskt nyheter, varpå läsarna kan granska och rösta på innehållet. Ju fler röster, desto högre upp hamnar nyheten. 

Newsvoice grundades för tre år sedan av Viktor Lidholt som ville lyfta fler perspektiv. Han sa upp sig från sitt jobb på Google för att satsa helhjärtat på projektet. 

"Vi vill flytta makten över nyheterna till våra läsare. Särskilt i USA är det ett stort problem att så få storföretag äger nästan hela nyhetsmarknaden. Vår lösning är att demokratisera nyhetsflödet, på ett sätt som sätter kvalitet och fakta först", har Viktor Lidholt tidigare berättat. 

Nu stärker bolaget upp teamet genom att rekrytera sin första marknadschef, Malin Cumzelius. 

Malin Cumzelius var tidigare kommunikationsansvarig på Spotify och gick därefter vidare till H&M där hon varit digitalt marknadsansvarig för lanseringen av Arket. 

Malin Cumzelius säger att den nya rollen är ett uppdrag hon helt enkelt inte kunde tacka nej till. 

“Ända sedan jag var liten har jag varit besatt av nyheter. Att kunna lita på information som förmedlas av nyhetsbolagen i ett samhälle är en grundsten för en fungerande demokratisk process. Newsvoice.com teamet jobbar stenhårt för att innovera och lösa just detta", säger Malin Cumzelius. 

I slutet av förra året tog bolaget in 5 miljoner kronor i en runda som leddes av Almi invest, där bland annat Mattias Weinhandl medverkade. Då uppgav appen att den lockade runt 25.000 läsare. Nu ska siffran ha ökar till 35.000 läsare, varav de flesta återfinns i USA.

“Med rekryteringen av Malin till Newsvoice.com får vi internationell erfarenhet av att bygga globala varumärken från hennes arbete med Spotify, Arket och Antler", säger Viktor Lidholt.  

Newsvoice.com har tidigare flaggat för planerna på att lansera en betallösning mot den amerikanska marknaden. Bolaget delar inga ekonomiska detaljer men uppger att experimenten med betalande användare ser lovande ut. 

"Nu ska vi växla upp ytterligare och växa vår läsarskara”, säger Viktor Lidholt.  

Läs mer