Sök

Så vill Susanne Ehnbåge få Lindex att växa

Lindex

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill främst ta vara på det som redan finns i bolaget.

Kriserna i modebranschen har varit många de senaste åren och Lindex har inte varit förskonade från den tuffa branschen. I början av 2018 klev Susanne Ehnbåge in som ny vd för att vända Lindex negativa trend och se till att kedjan hängde med i den digitala omställningen.

När Lindex ägare Stockman släppte sin rapport tidigare i dag visade den att kedjan minskade både omsättning och resultat för helåret 2019 jämfört med året innan. I en intervju med Market förklarar Lindex vd Susanne Ehnbåge att minskningen beror på att svenska kronan har försvagats mot euron. I kronor har de ökat i alla kanaler berättar hon. 

“Vi presenterar fantastiska resultat och har lyckats med det vi satt upp. Vi ökar omsättningen och går med ökad lönsamhet i alla kanaler”, säger Susanne Ehnbåge till branschsajten..

Enligt Susanne Ehnbåge har Lindex idag lönsamhet i större delen av sina butiker och försäljningen online ökade med över 24 procent under fjolåret. Nu planerar hon att fortsätta tillväxten i modekedjan.

“Min syn på att utveckla Lindex är till 80-90 procent att jobba med det vi har och till 10-20 procent jobba med nytt. Som att våga satsa utanför de fyra egna väggarna”, säger hon.

Lindex har bland annat gått in som investerare i underklädesmärket Closley. Sedan tidigare har kedjan också presenterat ett samarbete med Zalando som startade i somras och dessutom väntar en satsning på e-handel i Kina

När det kommer till de fysiska butikerna handlar det främst om finjusteringar.

“Det handlar om att vara på varje hyreskontrakt hela tiden och studera kundflöden. Vi kan behöva stänga någon butik och vi kommer att öppna upp butiker på vissa marknader”, säger Susanne Ehnbåge som också berättar att modekedjan vill in på fler marknader de närmsta åren.

Läs mer