Sök

Stort tryck hos de digitala blomjättarna på nätet – men klagomålen strömmar in

InterfloraEurofloristehandel

Foto: TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Euroflorists ägare har velat göra en exit i flera år. Men problemen har hopat sig och bolaget har bytt vd:ar i snabb takt.
Nu har det blossat upp ett missnöje mot bolaget bland anknutna florister – samtidigt som kunderna rasar över sena eller uteblivna beställningar.

Under coronakrisen har antalet blommor som skickas ökat markant. De två stora aktörerna på området, Interflora och Euroflorist, har båda fått se kraftigt ökande antal beställningar. 

För Euroflorist rör det sig om en ökning på över 100 procent enligt bolagets vd Per Lindsjö, och för Interflora om en "riktigt, riktigt stor ökning", enligt bolagets presstalesperson Sofia Kaare. 

Båda aktörerna säljer blommor över nätet både i Sverige och i stora delar av Europa, genom ett nätverk av anslutna florister.

Euroflorist, som grundades 1982, kan ses som lite av uppstickaren (konkurrenten grundades redan på 1940-talet) – som också har en del techkopplingar. I styrelsen sitter Stardoll-grundaren Mattias Miksche och bolaget har tidigare haft bland annat förre Eniro- och Svenska Spel-chefen Jesper Kärrbrink som vd.

På väg till börsen

Bolaget köptes 2007 upp av riskkapitalbolaget Litorina. Redan 2015 rapporterades att bolaget var till salu. Bolagets dåvarande vd Jesper Kärrbrink (numera vd i Mr Green) sa till Dagens Industri att Litorina var “i slutet av sin ägarperiod”.

Under 2018 förbereddes bolaget för en notering på Stockholmsbörsen, men någon sådan har ännu inte blivit av.

Kanske ger årsredovisningen en hint om varför. Blomsterbranschen är en miljardbransch som traditionellt sett har setts som hyfsat okänslig för konjunkturer: Bebisar föds, människor dör och gifter sig oavsett hur det går för ekonomin.

De senaste åren har omsättningen i Euroflorist legat stilla runt 1 miljard kronor, samtidigt som resultatet minskat de två senaste åren (dock med en liten återhämtning under 2019). 

Vd-karusell under 2019

I maj förra året kunde Breakit rapportera att bolaget fick sin tredje vd inom loppet av ett år. Då klev bolagets finanschef Per Lindsjö in efter att tidigare Hemnet-vd:n Mats Brandt slutade efter mindre än ett år på posten. 

Men problemen slutar inte där, Breakit rapporterade nyligen, i vår podcast, att det finns ett missnöje mot bolaget bland flera anslutna florister. Bland annat menar de att bolaget tar ut dolda avgifter och straffar den som klagar. 

Nu har Euroflorist fått svårt att hantera det stora inflödet av beställningar som skett i coronakrisens spår. Särskilt under påskhelgen. 

Enligt uppgifter till Breakit har butiker fått in ordrar under tisdagen som skulle har gått ut under påsken. Samtidigt som de inte lyckas nå Euroflorist. 

På bolagets Facebook-sida har klagomål vällt in de senaste veckorna. Många kunder vittnar om att födelsedagsbuketter inte har kommit fram, att de fått meddelande samma dag som buketten skulle levereras att det inte kommer att ske, samt att det som levererats i flera fall haft dålig kvalitet.

Ber kunderna om förståelse

Samtidigt vittnar många om att de inte fått någon kontakt med bolagets kundtjänst trots att de i vissa fall mejlade för över en vecka sedan. 

Trenden märks också av hos Konsumentverket, som sedan februari har fått in 14 anmälningar mot Euroflorist. Förra året kom det in 6 stycken under samma period. Interflora har det här året fått in 3 anmälningar under motsvarande period (och en förra året). 

“Problemet är att när det kommer in mycket mer beställningar än väntat under en väldigt kort period så är det inte så lätt att få tag på folk som kan jobba så snabbt. Vi är dimensionerade för en viss volym och nu har det kommit väldigt mycket mer beställningar”, säger Per Lindsjö. 

Han menar att andelen klagomål inte har ökat procentuellt gentemot försäljningen, utan ligger på samma nivå. 

Euroflorist ber i ett inlägg på Facebooksidan kunderna att ha överseende. Man uppmanar dem också att vänta med att mejla innan själva leveranstiden har gått ut, att inte skicka flera mejl, samt att kommunicera via chatt eller mejl istället för att skriva på bolagets Facebook-sida. 

Enligt Interfloras pressansvariga Sofia Kaare har även de sett ökat antal klagomål i och med att beställningarna har ökat, men att svarstiden hos bolagets kundtjänst är max 48 timmar.

Läs mer