Coop satsar på närproducerad mat på nätet

Coop e-handel Mat på nätet
Coop satsar på närproducerad mat på nätet

Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

I veckan kom beskedet om att Fodi, som beskrivs som en hyperlokal matbutik på nätet, går i konkurs. Nu meddelar jätten Coop att de lanserar en gårdsbutik online som ska fokusera på närproducerade varor från lokala producenter.

Enligt Coop handlar satsningen om att de vill stärka sitt gröna varumärke 

“Producenter har nu möjlighet att nå ut till alla våra e-handelskunder, samtidigt som vi får branschens vassaste sortiment av genuint lokalt mathantverk”, säger Claes Hessel, produktchef Coop i ett pressmeddelande.

Fodis strategi var att satsa lokalt genom samarbeten med nära producenter och butiker. Bolaget köpte under förra året också upp Gården Direkt som är en grossist som levererar närproducerade produkter till företag.

Coops gårdsbutik kommer att finnas på Coop.se men kommer till en början bara att vara tillgänglig för kunder i Stockholm och Mälardalen.

“Det känns väldigt spännande för oss som litet lokalt företag att få vara med på en så stor plattform som Coop erbjuder. Det är svårt att nå ut själv till så många kunder som liten aktör”, säger Åsa Levén, grundare Säby Gård Ingarö, som är en av de gårdar som kommer att leverera i satsningen, i ett pressmeddelande.

Coops satsning kan ses som ett drag i det allt hårdare matkriget på nätet.

Konkurrenterna Axfood och Ica har de senaste åren lanserat en rad nysatsningar. Ica har bland annat satsat på så kallade dark stores (butiker som enbart är e-handelslager) samt investerat i den brittiska nätmatjätten Ocados lagerteknologi. Axfood, som äger Willys och Hemköp, har även de satsat på automatiserat lager samt köpt upp Mat.se och Middagsfrid, som levererar matkassar. Dessutom lurar numera Kinnevikägda Mathem med en snabbfotat och digitaliserad organisation i vassen.

Hur det går för Coops onlineförsäljning i dag vill bolaget inte avslöja.

“Vi släpper inte specifika siffror kopplade till försäljning men den fortsätter att öka i år och ökar jämfört med förra året”, skrev bolagets pressansvarige till Breakit i slutet av förra året.

Läs fler artiklar
LÄS MER