Klarna vill hjälpa e-handlarna hitta nya kunder – satsar på fysiska butiker

Klarna Gigstr e-handel
Klarna vill hjälpa e-handlarna hitta nya kunder – satsar på fysiska butiker

Foto: Press

Caroline Englund

Reporter

Nakd, Ideal of Sweden och Daniel Wellington är exempel på e-handlare som de senaste åren har satsat på fysiska butiker.
Nu vill betalbolaget Klarna hjälpa fler att göra likadant.

Klarnas affärsidé handlar om att göra det möjligt för företag att erbjuda digital faktura vid köp på nätet. Men på senare tid har bolagets betallösning börjat användas även i fysiska butiker – bland annat hos klädjätten H&M.

Nu startar Klarna ett projekt tillsammans med HR-techbolaget Gigstr som går ut på att fylla tomma butiksytor med e-handelsbolag. Bolagen kommer främst att erbjudas så kallade pop-up-lösningar, alltså mindre tillfälliga lokaler. 

“Tillsammans med Gigstr tillför vi nu ytterligare en dimension i vårt breda erbjudande till svenska e-handlare”, säger Christian Cabau, marknadschef på Klarna i ett pressmeddelande. 

Gigstrs ursprungliga affärsidé var att via en digital plattform hyra ut flexibel personal till event och popups. Nu har de breddat sitt utbud och tillsammans med partners som Klarna erbjuder de e-handlare att även få hjälp att genomföra event och popups över hela Norden. 

Syftet med samarbetet mellan bolagen är att erbjuda handlare som tidigare bara funnits på nätet en förenklad möjlighet till att besöka nya orter och målgrupper genom events och tillfälliga butikslösningar. De kan antingen lansera i egen regi eller genom så kallad co-branding tillsammans med Klarna, skriver Klarna i ett pressmeddelande. 

“Retail är inte döende - tråkig retail är döende. Att erbjuda unika upplevelser som ger konsumenter mer än de förväntar sig kommer alltid vara relevant, och det är precis det vi ska göra tillsammans med Klarna och deras handlare”, säger Gigstrs grundare och VD, Rasmus Solholm i ett pressmeddelande. 

Läs fler artiklar
LÄS MER