Jennifer Janschs Bag-all säljer miljontals hållbara tygpåsar från Bali

Bag-all e-handel
Jennifer Janschs Bag-all säljer miljontals hållbara tygpåsar från Bali

Jennifer Jansch med döttrarna/produktbild. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

Jennifer Jansch tröttnade på fula presentpåsar i papper. I dag säljer hon hållbara tygpåsar från Bali till 30 länder genom sitt företag Bag-all.
”Hade jag gått till en riskkapitalist hade de skrattat ihjäl sig. Ingen trodde på det här", säger hon.

Det är nog flera som kommit på sig själva med att stirra ut på det bistra februarivädret och drömma om varmare breddgrader. Lekt lite med tanken på att packa väskan och dra igång en affärsverksamhet ett stenkast från sol, strand och hav. 

Jennifer Jansch är en av dem som gjort det på riktigt. Hon driver sedan tre år tillbaka sitt företag Bag-all från Bali. Det som började som en satsning på miljövänliga presentpåsar har nu växt till ett globalt företag som säljer väskor och fodral i över 30 länder 

Men resan har inte varit  spikrak – och Jennifer Jansch ville i ärlighetens namn inte ens flytta till Bali från början. Det var barnen som började att tjata på henne under en semester, på den tiden familjen bodde i New York. 

“Jag tänkte aldrig i livet. Jag älskar New York och gillar inte värme, strand eller surfing”, berättar Jennifer Jansch. 

Efter vissa påtryckningar, och visshet om att det skulle gynna hennes nya affärsverksamhet, gav Jennifer Jansch med sig. Vid den tidpunkten hade hon redan drivit Bag-all i fyra år från New York.   

”Bali ligger i samma tidzon som våra största kunder, i Asien, och tillverkningen ligger också här. Är du i New York och ska kommunicera med Asien får du vänta ett dygn på svar, det blir väldigt långsamt allting”, säger Jennifer Jansch.

I dag har Bag-all av närmare 50 medarbetare och bolaget har hittills tagit fram över 200 olika mönster och tryck och samarbetat med internationella jättar som Estee Lauder. Grundidén är att skapa hållbara och återvinningsbara tygpåsar utan att kompromissa med designen eller kvaliteten.

Jennifer Jansch vill inte uppge vad Bag-all, som har bolag registrerade utomlands, omsätter. Hon avslöjar dock att de säljer över en halv miljon produkter årligen. Priserna på produkterna varierar från under hundralappen till över tusenlappen, men de flesta produkterna ser ut att befinna sig spannet 100-400 kronor.  

"Målet 2020 är att öka omsättningen med 100 procent", säger Jennifer Jansch. 

"Ingen ville ha presentpåsar" 

Men att Jennifer Jansch skulle satsa på tygpåsar var ingen självklarhet.  När hon flyttade till New York för snart tio år sedan visste hon att hon skulle bli entreprenör – men inte inom vad. Hon tog till ett klassiskt knep och började att göra en lista över de faktorer som hon ville att hennes verksamhet skulle innefatta. Ledordet var hållbarhet och möjlighet att kunna sköta bolaget från var som helst i världen.

”Jag ville var geografiskt obunden. Då insåg jag att det behöver vara nätbaserat med grejer som är enkla att skicka ut."

Hon funderade på att göra smycken och började att titta på hur de skulle kunna paketeras. Då snubblade hon på den miljövänliga idén om att förpacka presenter i tygpåsar, som kunde användas igen, istället för papper som slängs direkt. Men påsarna var fula och Jennifer Jansch såg en affärsmöjlighet i att designa snygga presentpåsar. 

Men när butiker i New York inte nappade på idén började oron komma krypande. 

”Jag var så entusiastisk och började att prata med butiksinnehavare om mina påsar, men de sa bara ’ingen vill ha presentpåsar, våra kunder älskar papper’."

Hjälpen kom från oväntat håll när hennes vänner berättade att de använde presentpåsarna som förvaring till allt möjligt, inte bara presenter. Jennifer Jansch insåg att folk behövde påsar för sina saker och började även satsa på tygpåsar med tryck. Under de senaste åren har hon utökat såväl sortimentet som användningsområdena.

"Jag visste inte vad idén var förrän jag snubblade den. Man behöver inte alltid ha en solklar idé, man kan ha delar av en idé och helt plötsligt hittar man något som alla delar passar in i."

"Betalar aldrig för influencers eller annonser"

I dag finns Bag-all tillgänglig på åtta olika sajter och språk. Väskorna säljs genom egen e-handel, i fysiska butiker och genom återförsäljare världen över.  Bag-all tillverkar en uppsjö av väskor och fodral som utformats för allt från resor till förvaring och tvätt – och såklart även presentpåsar. Bolaget är helt självfinansierat och har ”vuxit påse för påse”. Jennifer Jansch förklarar att Bag-alls design, som hon beskriver som en mix av Skandinavien och New York, går väldigt bra i Asien som är den i särklass största marknaden. 

Sociala medier har varit en avgörande faktor för tillväxten. 

”Vi har nästan inte lagt något på marknadsföring och vi betalar aldrig för influencers eller annonser. Vi har använt Pinterest och Instagram och vår blogg.

Bag-all låter bland annat de anställda världen över skapa innehåll kring produkterna som en blogg, exempelvis genom att berätta om resmål och äventyr. 

Hållbarhet genomsyrar verksamheten och Bag-all planterar bland annat ett nytt träd per sålt monogram. Under förra året planterade de 7000 träd.

"Bali har frigjort min tid" 

Nu, efter några år i Bali, är Jennifer Jansch själv betydligt mer positiv än när barnen kom med förslaget om att flytta för några år sedan. Hon menar att den absolut största fördelen med att bo på Bali är att tillgången till hjälp i hemmet. 

“I Indonesien innebär kulturen och löneläget att man kan få mycket hjälp. Det är otroligt bra för det har frigjort min tid så att jag kan fokusera mer på jobbet och mig själv. I New York kom jag alltid i sista rummet”. 

Jennifer Jansch tror inte att det hade varit möjligt för henne att göra den resa hon gjort i Sverige. Hon menar att det är alldeles för svårt att att växa organiskt för entreprenörer här, och tror inte att hennes idé skulle ha gått hem hos investerarna. 

”Hade jag gått till en riskkapitalist hade de skrattat ihjäl sig, jag tror ingen hade köpt det. Ingen trodde på det här. Jag kommer ihåg när jag öppnade min butik och kunderna frågade ’ska du bara sälja påsarna , är det ingenting i dem?’” 

I dag är tongångarna annorlunda och Jennifer Jansch glad att hon inte lyssnade på olyckskorparna. 

”I det kvarteret i New York, där Bag-all butiken ligger, har alla butiker utom vår och en till stängt under de sex år jag varit där. Så himla tur att jag gick på min magkänsla och vågade satsa på tygpåsar när ingen annan trodde på idén."

Läs fler artiklar
LÄS MER