Peppy Pals lanserar app med Coop – ska få barn att vilja handla

Coop Peppy Pals mat
Peppy Pals lanserar app med Coop – ska få barn att vilja handla

Tobias Blixt

Reporter

Testar AR-spel i butikerna.

Coop hårdsatsar på digitaliseringen av sina butiker, vilket matkedjans digitala chef Amer Mohammed nyligen pratat utförligt om i en intervju med Breakit premium. Förra veckan avslöjade bolaget exempelvis att de satsar på en egen AI-assistent vid namnet Cooper.

I vår kommer de också lansera en ny AR-app sker i samarbete med spel- och ubildningsföretaget Peppy Pals. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Tanken är att föräldrar och barn ska inspireras att både handla och laga mer mat tillsammans.

“Samarbetet är en del av en större satsning och samtidigt en breddning av vårt långsiktiga fokus på kundupplevelse. Tillsammans med Peppy Pals vill vi hjälpa barnfamiljer till en roligare butiksupplevelse och därmed få fler barnfamiljer att handla på Coop”, säger Henrik Staaf, digital produktchef på Coop i ett pressmeddelande.

Familjerna kommer att kunna välja recept i appen som Peppy Pals har tagit fram och spel baserade på karaktärerna ska göra det roligare för barnen att delta både i butiken och i själva matlagningen. 

“Appen kommer att finnas tillgänglig för alla som vill ladda ned den. Men den fulla AR-versionen kommer att testas i tre utvalda Coop-butiker”, säger Paulina Olsson, vd på Peppy Pals.

Peppy Pals har utvecklat spel och lanserat flera olika typer av innehåll baserat på deras karaktärer. Bland annat böcker och Youtube-serier. Någon omsättning för 2019 kan Paulina Olsson inte dela med sig av ännu, men hon säger att de har ökat från 2018. Då hade bolaget en nettoomsättning på 240.000 kronor.

Paulina Olsson säger att bolaget kommer att söka fler samarbeten likt det med Coop framöver.

“En strategi framåt kommer att vara samarbeten med företag som behöver innehåll riktat mot barn.”

Tidigare har Peppy Pals tagit in kapital från Legos investeringsbolag.

Läs fler artiklar
LÄS MER