Fem spännande dejter på fem dagar – nu är jag riktigt het (tror jag)

Creandum Gimi Lundells vecka
Fem spännande dejter på fem dagar – nu är jag riktigt het (tror jag)

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Sveriges lataste journalist har hittat sin grej.

Det kändes riktigt läskigt.

Tänk om ingen skulle höra av sig.

För två veckor sedan kastade jag en smula desperat ut en fråga om någon ville träffa mig på lunch. Målet var att käka lunch (eller frukost) 31 vardagar i rad med spännande entreprenörer, investerare och andra profiler. 

Och jag var ärligt talat osäker på om tillräckligt många skulle nappa. För säkerhets skull hade jag en backup-plan där jag på egen hand bokade upp ett gäng.

Men min oro skulle visa sig vara obefogad. 

En massa intressanta och spännande personer hörde av sig. Jättekul, men samtidigt lite ohanterbart. Hittills har det droppat in nästan 200 inbjudningar och ärligt talat vet jag inte hur jag ska hinna träffa alla – men det får bli ett senare problem.

Hur som helst – i måndags drog jag igång min lunch-streak som alltså ska löpa över 31 vardagar. Upplägget är enkelt. Jag träffar en entreprenör, investerare eller annan person i näringslivet på lunch (eller frukost). När vi ses kör jag några snabba frågor som jag publicerar nästan i realtid på Instagram.

Så här långt älskar jag verkligen upplägget. Sannolikt är jag nämligen en av Sveriges lataste journalister. Jag hatar nämligen att skriva artiklar. Allt annat runt journalistiken tycker jag är grymt inspirerande – att träffa människor, jaga nyheter, spekulera i affärer.

Därför passar Instagram-formatet mig perfekt. Jag skjuter av några frågor, snappar upp en spännande trend eller nyhet och sedan direkt ut med det på Instagram. Sedan snabbt vidare!

Jag har på inget sätt någon heltäckande bild av svenska mediers Instagram-strategier. Men jag har själv blivit helt såld på konceptet och tror att jag kanske har hittat ett hyggligt innovativt sätt att använda plattformen. 

Med uppenbar risk för att låta skrytsam – nyhetsflödet på Breakits Instagramkonto har varit högoktanigt i veckan. Kolla här bara:

# Sparappen Gimis grundare Philip Haglund sågs förtroligt diskutera med riskkapitalbolaget Creandums partner Staffan Helgesson över en kaffe på lyxrestaurangen Riche. Gimi håller just nu på att säkra finansiering – är det Creandum som blir lead i den rundan?

# Jag sprang på robotrådgivaren Lysas operativa chef Emilie Andersson som avslöjade att de ska ta in uppemot 100 miljoner kronor i kapital under våren. Dessutom berättade hon att de nu förvaltar över 5 miljarder kronor. Starkt jobbat!

# En kvart efter att veckans storaffär i mediebranschen avslöjats så gav Olof Lundh sin snabbanalys direkt på Breakits Instagram-konto. När jag grävde vidare lite så visade det sig att Nent betalar i runda slängar 3,5 miljarder kronor per år för rättigheterna till Premier League i Norden. Pengar det med.

# Entreprenören Marcus Carloni avslöjade att han fått in 80 miljoner kronor från en av Nordens tyngsta SaaS-investerare, Viking Venture. Dagen efter berättade min lunchdejt Ingrid Sundqvist att hon tagit in ett gäng miljoner för att gå in på den brittiska marknaden med sin hästapp Ridely.

# Den hemliga värderingen på jämförelsesajten Pricerunner – 1 miljard kronor. Nu blir grundaren Magnus Wiberg storägare igen.

Och då har jag fortfarande inte avslöjat var entreprenören Bonnie Roupé (gravidappen Bonzun) berättade för mig i förtroende och vad en av Sveriges största e-handelsinvesterare Henrik Aspén har på gång i närtid.

Men följ Breakit på Instagram så får du snart veta – först av alla.

Trevlig helg!

Läs fler artiklar
LÄS MER