Kinnevik vill satsa på digital hälsa – investerar tungt i vårdstartup

Breakit - Kinnevik vill satsa på digital hälsa – investerar tungt i vårdstartup
Foto: GotCredit/Flickr och Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Kinnevik tar klivet in i segmentet e-hälsa och investerar 120 miljoner kronor i det digitala vårdföretaget Babylon. Stenbeck-bolaget utesluter inte investeringar i svenska vårdstartups framöver.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Babylon är ett brittiskt bolag som ger vård till över 250.000 personer i Storbritanninen genom sin mobilapp. Ett nätverk av legitimerad vårdpersonal finns tillgängligt sju dagar i veckan för att besvara frågor och ge läkarkonsultation eller remittering till specialistläkare. Appen gör det möjligt för patienter att övervaka sin hälsa och samla sina vårdjournalister på ett säkert ställe.

Det här är Kinneviks första investering inom digital sjukvård.

“Vi försöker att identifiera attraktiva områden där digitala varumärken kan ge fler valmöjligheter och bättre service till användarna. Historiskt sett har vi gjort det i telekom, media och e-handel och lägger mycket tid på att fundera ut vilket segment som är näst på tur att ‘disruptas’. Då är hälsa är väldigt intressant, säger Chris Bischoff, investeringsansvarig på Kinnevik.

Han pekar på att e-hälsa befinner sig på samma punkt som e-handel var för 10-15 år sedan. Det finns många marknadsandelar att vinna eftersom mindre än en procent av försäljning av hälsotjänster sker online.

“Vi tycker att Europa och Storbritannien är en intressant marknad, vi ser stor potential här. Hittills har mycket av investeringarna varit fokuserade till USA, men det är en högst komplicerad hälsomarknad där mycket av makten ligger hos olika sjukhusgrupper och försäkringsbranschen."

Finns det några svenska bolag som ni tittar på?
“Det finns ett antal intressanta bolag på ett antal marknader men jag vill inte nämna några specifikt vid namn. Men hittills är det Babylon som bäst passat vad vi letar efter.”

Kan du säga något om hur långt den svenska marknaden har kommit gällande digital hälsa?
“Den har kommit någonstans på vägen och det finns några intressanta bolag. Om du tittar på vilka aktörer som tillhandahåller telemedicin på den svenska marknaden så har de en ganska hög nivå av konsultationer. Det visar att svenska användare har en hög benägenhet att ta till sig den nya tekniken.”

Kan man alltså vänta sig fler investeringar inom e-hälsa framöver?
“Det här är vår första investering och vi tar små steg och ser det som en lång resa. Det kommer att ta tid för de här bolagen att skala, det är inte som e-handel". säger Chris Bischoff.

Han vill inte avslöja hur stor investeringsbudget Kinnevik har för digital hälsa.

Läs fler artiklar
LÄS MER