Sök

Bangerhead ökar med 40 procent: “Skördar frukten nu”

Bangerheadehandel

Marc Palmefjord, vd på Bangerhead till höger. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Bangerheads vd: "Har hittat en nivå som passar oss väldigt bra”.

Liksom med de flesta prylar väljer allt fler att även handla skönhetsprodukter på nätet. Det finns idag en rad sajter på den svenska marknaden som säljer hudvård, hårvård och smink.

Bangerhead grundades 2008 och har sedan dess vuxit till en omsättning på 180 miljoner kronor för 2019 – en tillväxt på 40 procent jämfört med året innan.

Resultatet landar preliminärt på runt 4 miljoner kronor ebitda (före skatter och avskrivningar).  

Men konkurrensen är hård. På marknaden finns Lyko, Skincity och Eleven – för att nämna några konkurrenter.

“Många i vår bransch är riktigt vassa. Det vi har gjort är att fokusera mycket på att ha ett premium-sortiment och att hålla oss till våra kategorier. Vi har hittat en nivå som passar oss väldigt bra”, säger bolagets vd Marc Palmefjord. 

Utöver det har bolaget också jobbat nära leverantörerna med att skapa content runt produkterna.  

“Vi har jobbat hårt på att inte bara vara en vanlig butik med ett generiskt sortiment. Utan vi försöker skapa mervärde runt produkterna och vara mer av en skönhetsplattform”.

Bolagets målsättning har sedan 2017 varit att vända till vinst. Något man nådde 2018.  

“Vi har ett sammansvetsat team som har gjort stordåd över lång tid. Det har varit ett utpräglat mål att gå ifrån det typiska inom e-handeln, som varit att bara fokusera på tillväxt med jättestora förluster. Vi har renodlat sortimentet, vi har ett system som vi har ordning och reda på, vi har ett robotlager på plats och vi har automatiserat många processer. Vi skördar frukterna av det arbetet nu”, säger Marc Palmefjord.

Bolaget finns idag i Sverige, Norge, Finland och sedan 2019 även i Danmark. 

“Danmarks-lanseringen överträffade alla våra förväntningar. Vi tog oss in med låga kostnader men har på kort tid fått väldigt positiva resultat. Detta visar att vi har ett koncept som fungerar i hela Norden och som går att skala upp”.

Under året är planen att växa teamet bland annat med fler hudterapeuter och frisörer. 

Läs mer