Sök

Polarn o Pyret:s vd Nanna Hedlund: "Vi måste minska överproduktionen"

RNBPolarn o Pyrete-handel

Polarn o Pyrets vd Nanna Hedlund. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Polarn o Pyret har varit krisbolaget Retail and Brands kronjuvel. Men nu går trenden åt fel håll.
Vd:n Nanna Hedlund vill satsa hållbart och producera färre kläder – men hur ska det vända den negativa utvecklingen?

Rapporten för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår visar att omsättningen sjönk från 235 miljoner kronor vid samma period året innan till 214 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade och resultatet sjönk från 31 miljoner kronor under första kvartalet året innan till 27 miljoner kronor.

Bolaget är en del av koncernen Retail and Brands, RNB som också äger Brothers och Department and Stores. RNB är börsnoterat och aktien har rasat med hela 99 procent sedan 2011. I en analys som publicerades för en månad sedan skriver Dagens industri att bolaget är skrämmande nära konkurs. 

RNB har gjort om koncernstrukturen så att dotterbolagen ska bli mer självständiga och på så vis bäddat för försäljning av något av bolagen. Den starkaste kandidaten är just Polarn o Pyret med sitt starka varumärke. Men först måste vd:n Nanna Hedlund vända den negativa trenden.

Hon har tidigare berättat om bolagets satsningar på försäljning i digitala plattformar som Amazon och Zalando.

Nu avslöjar hon nästa steg. Polarn o Pyret ska lansera second handförsäljning som en ny affärsmodell och det går bland annat går ut på att kunderna ska kunna lämna in begagnade ytterkläder som sedan säljs vidare i butik. Kunderna får ersättning i form av värdecheckar.

Ska tillverka färre kläder

Samtidigt lanserar bolaget ett hållbarhetslöfte med fokus på att minska produktionen av kläder, något som även H&M:s nya vd Helena Helmersson var inne på när Breakit intervjuade henne under torsdagen.

“Vi som bransch behöver minska överproduktionen för att minska vår klimatpåverkan och för oss kommer det att bli en strukturell omställning mot en långsammare och mer behovsdriven produktion”, säger Nanna Hedlund till Breakit.

Målet är att halvera de kläder som måste reas ut under 2020 men det betyder inte att produktionen helt kommer halveras. 

Nanna Hedlund tror att bolaget, trots minskad produktion kommer att vinna på omställningen eftersom fler kläder kommer att säljas till fullpris. Hon tror också att initiativet med second hand-försäljning i butik kommer att leda till nya intäkter. 

“Polarn o Pyret har länge haft en hållbarhetsprofil. Vi säljer tidlösa men moderna kläder som ska kunna ärvas i tre led och våra kunder är väldigt miljömedvetna”, säger hon.

Hållbarheten har kostat

Nanna Hedlund tror också att just kundernas miljömedvetenhet kan vara en del i orsaken till att bolagets försäljning har minskat under de senaste kvartalen.

“Våra kunder är “early adopters” när det kommer till hållbarhet och flera av dem har helt enkelt valt att minska sin konsumtion eller att handla second hand. En annan orsak är att vi gjorde ett starkt år 2018 och att det är de siffrorna vi har att jämföra med”, säger hon.

Polarn o Pyret kommer framöver fortsätta sin digitala satsning och Nanna Hedlund säger att bolaget kommer att fortsätta att stänga butiker successivt. 

“Men vi ser väldigt positivt på framtiden och tror att vi kan accelerera tillväxten. nu letar vi efter en stark ägare som kan stötta oss”. säger hon.

Hur går det med planerna på att sälja bolaget?

“Det är Retail and Brands som ska sälja så det kan inte jag uttala mig om men jag vet att det förs diskussioner och att det finns många intressenter.”

Läs mer