Sök

Annonssamarbete med Breakit

Det kryllar av digitala banker men få lyckas – så undviker du fallgroparna

fintechFinanslån

Ulrika Valassi, kreditchef på DBT.

Marie Bjerkevall

Marie Bjerkevall

Fintech-branschen är stekhet. Segmentet det händer mest inom är lån och krediter. Men trots att digital kompetens och teknik blomstrar är framgången på marknaden hyfsat vissen. Läs expertens 5 råd för att lyckas.

Breakits Olle Aronsson och Stefan Lundell publicerade nyligen en granskning om bolånemarknaden. I den framgår att de flesta bolåne-startups misslyckas, med några få undantag.

Hur är det då med bolag som erbjuder andra – ”vanliga” – lån och krediter för privatpersoner eller företag?

Faktum är att det aldrig någonsin har funnit så många nischbanker som erbjuder liknande produkter eller automatiserade tjänster för att mäta konsumenters kreditnivå. 

Men trots nytänkande bland många utmanare och startups lider finansbranschen som helhet fortfarande av hårda regleringar och brist på transparens och trovärdighet hos målgruppen. 

Inspireras av proffs i fintech-branschen på Breakits event Future of Credit i mars – köp biljett här!

Så hur bygger vi egentligen en stark bransch för framtidens lån och krediter? Och hur får vi kunderna att stanna kvar? Vi frågar Ulrika Valassi, kreditchef på DBT och expertkommentator på Breakits kommande event Future of Credit, om några goda råd.

Ulrika Valassis 5 tips till bolag som erbjuder lån och krediter:

1. Lägg in noga utvalda slantar i bolaget
”Ha en tydlig strategi för din kapitalanskaffning redan från start. Vad vill du att ditt bolag ska få ut av kapitalet – tillgång till nätverk och kompetens eller ”enbart” pengarna? Se till att stämma av dina förväntningar med investeraren. Och du, våga söka investeringar utanför Sverige.”

2. Fokusera på behovet. Inte tekniken.
”Gör en noggrann analys av kundbehov och konkurrenter. Även om modern teknik ger möjligheter är det inte själva tekniken som gör att du vinner mark. Att erbjuda det bästa alternativet jämfört med dina konkurrenter – det är avgörande. Håll fokus och lyssna på feedback från kunderna, varje dag.”

3. USP:ar som flyger
”Hur ska du tänka kring räntor? Erbjudanden? Bindningstider? Alternativa lån och krediter? Det är inte så knepigt som många tror, börja med att rannsaka dig själv. Om du vill ta lån eller krediter, vad är viktigt för dig? Jämför dina värderingar med konkurrenternas erbjudande – sen lägger du ditt bolags USP:ar på en rimlig nivå.”

4. Transparens. Och. Trovärdighet.
”Ha kontroll på cost to serve, eller det klassiska bankrelaterade K/I-talet, som gärna bör vara så låg som möjligt. Det är ett nyckeltal som kunden enkelt kan ta reda på och bedöma ditt bolag utifrån. Säkerställ också att du följer alla regelverk. Tekniken ska stödja såväl processer som kundens behov.”

5. Tydliga KPI:er – men var inte rädd för nya mål
”Cost of acquisition, cost to serve och kassaflöde är tre oerhört viktiga KPI:er. Du ska självklart även hålla koll på risken och utvecklingen av bolagets lånebok, och analysera kundens beteende för att få långsiktighet i din verksamhet. Håll fokus – men var beredd på att styra om skutan om det behövs.”

Ulrika avslutar med att bjuda in till Breakits event:

– Future of Credit handlar om att skapa tillväxtmöjligheter. Vill du vara med och bidra till svensk och internationell tillväxt bör du vara på plats. Vi ses där!

Köp biljetter till Future of Credit här!

Läs mer