Epicenter fyller fem år: "Växer varje månad"

Epicenter
Epicenter fyller fem år:  "Växer varje månad"

Patrick Mesterton, vd på Epicenter. Foto: Mynewsdesk/Linus Hallsenius

Towe Boström

Reporter

"Om Sverige vill fortsätta vara konkurrenskraftigt måste vi ge bra förutsättningar för att kunna driva företag", säger grundaren Patrick Mesterton.

För fem år sedan grundade Patrick Mesterton och Ola Ahlvarsson sitt Epicenter. Under de senaste åren har det digitala innovationshuset, som ligger mitt i Stockholm, arbetat för att knyta samman snabbväxande digitala utmanare med storföretagen.

I veckan fyller Epicenter fem år, vilket kommer att firas med en späckad vecka, enligt grundaren Patrick Mesterton. Det handlar bland annat om en familjedag och aktiviter som löper under veckan. 

"Vi rundar av firandet med ett kalas på torsdag där vi kommer få möta och olika medlemsbolag och höra deras success stories och en spännande paneldebatt mellan Google, Oracle och Microsoft under temat Technology change makers”. 

De senaste fem åren har varit intensiva. Patrick Mesterton är i Amsterdam när vi får honom på tråden, där han är baserad numera. Holland är ett av de länder som Epicenter expanderat till, tillsammans med Norge och Finland.

"Vi ville göra Stockholm mer konkurrenskraftigt"

Patrick Mesterton berättar att idén till Epicenter uppstod ur känslan av att någonting saknades. För fem år sedan fanns flera satsningar på startups – men det var inte lika mycket fokus på bolag som redan kommit lite längre. 

”Vi ville göra Stockholm ännu mera konkurrenskraftigt och bygga fler större bolag för att ge mer impact. Då behöver man jobba med de riktigt stora bolagen och satsa på scaleups, och det tyckte vi inte att någon riktig gjort innan”, säger Patrick Mesterton. 

Idag har Epicenter växt till 40 anställda och samlar nu över 500 bolag och 6.000 medlemmar globalt. Bland de bolag som varit knutna till Epicenter hittar vi Izettle, Starstable och Einride. Vissa av bolagen är fysiskt baserade på Epicenter, men större delen av dem kopplas till andra typer av medlemskap. 

”Vi har haft en enormt positiv medlemstillväxt. Bolagen (Epicenters egna) är lönsamma och vi tjänar pengar i alla länder och växer varje månad. Våra kontorsytor och studios är fulla på samtliga marknader”. 

Under 2018 omsatte Epicenter runt 100 miljoner kronor. Siffrorna för 2019, som innefattar samtliga marknader, har ännu inte publicerats. 

”Det är svårt att säga innan allt är stängt men vi bör ha mer än 10-15 procent tillväxt i Sverige. På gruppnivå kommer vi att nå över 200 miljoner kronor och 2020 kommer det att öka kraftigt”.

Vill ge bra förutsättningar att driva företag

När Patrick Mesterton blickar framåt på kommande stora samhällsutmaningar pekar han bland annat på miljöfrågan, urbaniseringen, en åldrande befolkning och behovet av omställning i arbetslivet. Här understryker han vikten av att satsa på entreprenörskap, intraprenörskap, utbildning och samarbeten mellan företag. Bland Epicenters senare satsningar ryms en programmeringsutbildning med SALT. 

”Jag tror att det blir ännu viktigare att slå vakt om det Sverige är bra på. Det är innovationskraft och kvalitet, men även samarbete, där lärandet viktigt. Om Sverige vill fortsätta vara konkurrenskraftigt måste vi ge bra förutsättningar för att kunna driva företag", säger Patrick Mesterton.

Läs fler artiklar
LÄS MER