Sök

Byggde upp Sveriges största vego-tidning – tar in ny delägare

VegoriketHållbarhetmat

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mattias Kristiansson säljer delar av sin populära tidning Vego.
"Att det skulle gå så här bra, det känns helt galet", säger grundaren.

Tidningen Vego har seglat upp som en stark spelare inom vegetarisk matlagning. Tidningen satsar till 100 procent på det vegetariska och lockar närmare 100.000 läsare. 

Bakom Vego står Mattias Kristiansson.

Nu köper Cape Media, som är en sälj– och affärsutvecklingspartner inom media, upp 30 procent av Vegoriket AB, företaget som står bakom Vego. 

Mattias Kristiansson grundade Vego helt ensam för sex år sedan. 

”Det var en chansning, men jag var väldigt kaxig och trodde på det här, och lever som jag lär. Jag tänkte att det finns fler som är intresserade men att det saknades en plattform. Men att det skulle gå så här bra, det känns helt galet”, säger Mattias Kristiansson. 

Han konstaterar att bolaget rör sig inom en populär nisch. 

”Folk vill göra bra, inte bara för sig själva utan för andra och världen också. Då är mat ett enkelt område att förändra”, säger Mattias Kristiansson.

Ska ta nästa steg

Han berättar att bolaget blivit uppvaktade av intressenter tidigare. Att det blev just Cape Media beror delvis på att de arbetat med tidningen innan. 

”Jag har kört själv hela tiden men nu vill man ta nästa steg och då behöver det komma in lite nya människor så att vi kan utvecklas”. 

Förhoppningen är att det nya samarbeten ska frigöra resurser till produktion och affärsutveckling. Vego kommer att öka satsningen på digitala produkter. 

"För att växa och fortsätta vara drivande i veganiseringen, måste vi nå ut även till en bredare massa. Vi ska inte bara inspirera trendkänsliga och medvetna millenials, nu är det dags att inspirera alla till mer en mer klimatsmart livsstil", säger Mattias Kristiansson.

I samband med detta går även Måns Ullerstam, vd och grundare av Kale United, in som styrelseordförande. Kale United satsar på växtbaserade bolagoch räddade Vego-märket Astrid och apornatillsammans med Heather Mills. 

Under 2018 omsatte Vegoriket 6,3 miljoner kronor med ett resultat på 1,1 miljoner kronor. Det är oklart hur siffrorna för 2019 ser ut. 

"Jag tror en del av framgången handlat om att man haft kul och lyssnat på läsarna. Det har varit mer lustfyllt än strategiskt", säger Mattias Kristiansson. 

Vad prislappen landade på vill han inte berätta. 

”För mig handlar det mycket mer om vad de kan erbjuda som företag. Pengarna var inte den stora grejen för mig”. 

Läs mer