Sveas banksatsning redan en succé: ”Responsen har varit överväldigande"

Sveas banksatsning redan en succé: ”Responsen har varit överväldigande"

Finansgruppen Svea har fått en strålande start på sin lansering av en digital företagsbank. ”Vi ökar förväntansbilden på vad en bank kan vara”, säger Victor Ramström, vd på Svea Bank, som lyfter fram den nära dialogen med de första kunderna som extremt värdefull.

I augusti förra året lanserade Svea Bank en helt ny digital bank för entreprenörer. Målet var tydligt: förbättra vardagen för småföretagare, så att de kan lägga mer tid på kärnverksamheten – och mindre på bankkontor, byråkrati, och blanketter.

”Storbankerna är jättebra på stora bolag. Men för mindre bolag, som kanske bara drivs av en person, har det inte funnits någon bra banklösning. Vår företagsbank erbjuder egentligen helt vanliga standardtjänster, men flödet är automatiserat”, säger Victor Ramström på Svea Bank.

Hur har det då gått? Victor Ramström och hans kollegor förutspådde ett stort behov av en enkel och smidig digital företagsbank, och utvecklade en plattform därefter – bär storsatsningen frukt?

”Det har gått långt över förväntan. Och responsen har varit överväldigande, både från nya kunder och från företag som inte är hos oss idag men skulle kunna bli framöver. Men vi är inte klara än”.

En enkel och smidig företagsbank – läs mer här

Lyssnar på kundernas önskemål

Sedan lanseringen har Svea Bank kopplat på fler funktioner på den nya företagsbanken. Under hösten har fler produkter adderats, och under 2020 tillkommer Swish och en autogiro-funktion. Kunderna hör av sig och efterfrågar integrationer av fler tjänster. En förfrågan om en funktion kan komma in ena veckan och ligga i backloggen för att byggas veckan därpå, givetvis beroende på komplexitet.

Det finns inget 10-15 år gammalt system i botten som hindrar oss från att utveckla produkten utifrån våra kunders behov

”Vi har fortsatt örat mot rälsen och plockar in feedback. Vi har fördelen av att vara små och agila, samt att ha byggt hela tjänsten från grunden. Det finns inget 10-15 år gammalt system i botten som hindrar oss från att utveckla produkten utifrån våra kunders behov. Och att ha en nära dialog med våra kunder är väldigt inspirerande, kanske det roligaste med hela jobbet”, säger Victor Ramström.

Läs mer om Sveas digitala företagsbank här

Uppskattar smidigheten och engagemanget

Utifrån målet att erbjuda småföretagare en enkel och lättanvänd digital banktjänst tycks Svea Bank ha lyckats:

Vi kollar om allt fungerar som det ska och om de är nöjda med krediten

”Vi får höra att det är enkelt att bli kund och att använda banken. Och många nya kunder uppskattar att vi hör av oss och hjälper till under hela processen. För att inte tappa den personliga kontakten ringer vi alltid nya kunder dagen efter att de öppnat ett företagskonto hos oss. Vi kollar om allt fungerar som det ska och om de är nöjda med krediten. Om inte, försöker vi hitta en lösning.”

Väx tillsammans med Svea Bank – läs mer här

Mer om Svea Banks nya banktjänst:

* Möjlighet att bli kund helt digitalt på 10 minuter, med BankID

* Företagskonto för transaktioner

* Sparkonto med ränta, vilket är ovanligt för företag

* Betal- och kreditkort

* Ett ”Superkonto”, med en checkkredit som är kopplad till företagskontot

Läs fler artiklar
LÄS MER