Sök

Pewdiepie skapar supernätverk tillsammans med jätten Disney

Felix Kjellberg i Youtube-videon där han avslöjar sina nya planer.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Den svenska Youtube-stjärnan har redan knutit till sig åtta tunga profiler. Avslöjar själv planerna - på Youtube.

I över ett år har det ryktats om att Felix ”Pewdiepie” Kjellberg velat frigöra sig från sitt nätverk Maker Studios och istället starta eget. När han intervjuades av det svenska magasinet Icon i oktober 2014 var Felix Kjellberg tydlig med sina planer:

”Jag är i kontakt med ett gäng människor som jag tror skulle passa för detta. Jag är jättesugen på att få fart på detta. Hittills har alla nätverken skötts på ett otroligt dåligt sätt. Jag vill hjälpa andra Youtubers”, sade han bland annat i intervjun

Bakgrunden var Felix Kjellbergs missnöje med att annonsnätverken han jobbade med, enligt hans tycke, kapade åt sig en för stor del av intäkterna.

”Google (som äger Youtube, vår anmärkning) tar 45 procent av intäkterna och sedan tar nätverket 50 procent. Då blir det inte mycket över i slutändan. Ändå är det Youtubern som producerar, finansierar och gör allt material själv. Nätverket gör ingenting”, menade Felix Kjellberg.

Och nu gör svensken slag i sina planer och drar igång ett eget nätverk dit han redan lockat en rad kända sociala medier-profiler. Men han bryter sig inte loss helt - Maker Studios kommer också att finnas med som partner.

”Vi backas upp av ett annat nätverk som heter Maker och det betyder att vi får alla resurser som krävs för att göra det här fantastiskt”, säger Felix Kjellberg i en video på Youtube (var annars?) som publicerades på onsdagskvällen svensk tid.

Maker Studios köptes 2014 upp av Disney för runt 1 miljard dollar så i praktiken kommer Felix Kjellberg alltså driva sitt nätverk tillsammans med den amerikanska underhållningskoncernen.

I startskedet har Felix Kjellberg med sig åtta andra profiler. I hans stjärnspäckade stall återfinns bland andra Sean McLoughlin (JackSepticEye), Mark Fischbach (Markiplier), Emma Blackery och Ken Morrison (CinnamonToastKen). Nätverket kommer från start ha över 100 miljoner följare på Youtube, Twitter, Instagram, Snapchat och Facebook. Felix Kjellberg själv har över 40 miljoner följare på Youtube.

Nätverket har döpts till Revelmode och ska fokusera på bland annat att producera ”premium”-innehåll, enligt ett pressmeddelande. En spekulation är att Felix Kjellberg siktar på att få in en del av materialet i Youtubes nya betal-kanal Youtube Red. Felix Kjellberg har redan gjort klart med Youtube om att producera en skräck-serie för just denna betal-kanal.

När den amerikanska affärssajten Forbes rankar vilka Youtube-stjärnor som tjänar mest toppar också svensken listan. Enligt Forbes tjänar Felix Kjellberg 12 miljoner dollar eller drygt 98 miljoner kronor under 2015. Siffran är en uppskattning som Forbes gjort efter att intervjuer med managers och Youtube-profiler samt bearbetning av statistik från mätorganet Nielsen.

Läs mer