Efter utköpet – här är Kappahls plan för att ducka butiksdöden

Kappahl e-handel
Efter utköpet – här är Kappahls plan för att ducka butiksdöden

Elisabeth Peregi blir ny vd för Kappahl. Foto: Press.

Towe Boström

Reporter

"Vi gör något i varje butik för att skapa en inspirerande upplevelse".

I en verklighet där konkurserna i detaljhandeln staplas på varandra gäller det att se sig om efter nya lösningar. I veckan kraschade exempelvis Teknikmagasinet efter att ha misslyckats med sin andra rekonstruktion på två år. 

Klädkedjan Kappahl är en av de aktörer som arbetar aktivt för att hitta nya innovativa grepp samt hänga med i kundernas förändrade köpbeteenden. 

I höstas fullföljde Mellby Gård sitt bud på Kappahl – som sedan avnoterades från börsen. Nu talar Kappahl vd Elisabeth Peregi, som suttit på posten i ett år, ut om framtiden i en längre intervju med Market.

Elisabeth Peregi berättar att det första hon gjorde var att sätta strategin för tre år framåt. Åtgärder på nära 150 miljoner kronor, i syfte att stärka verksamheten, genomförs för stunden. Något som innefattar stängningar av butiker, kapade kostnader och nedskärningar.
Under förra året stängdes 20 butiker.

”Vi lägger mycket kraft på de butiker vi bestämt oss för att ha kvar. Vi har fokus på att inte få fler olönsamma butiker. Vi gör något i varje butik för att skapa en inspirerande upplevelse. Online och offline ska komplettera varandra”, säger Elisabeth Peregi till Market.

Laddar för en ny organisation 

I februari kickar en rad nya förändringar in som påverkar Kappahls organisation. Market uppger att tre affärsenheter skapas (dam/herr, barn och försäljning/distribution) där design, inköp och marknadsföring arbetar ihop i team. De nya satsningarna rymmer även investeringar i IT och digitalisering för runt 200 miljoner kronor.

Klädkedjan kommer även att satsa mer på interna varumärken, som kan fungera som fristående butiker, i likhet med Newbie som säljer barnkläder.

"Just nu fokuserar vi på vår verksamhet på de marknader vi redan finns på. Framåt vill vi också växa utanför de marknader vi finns på i dag. Jag tror att vi har större framgång att växa under varumärken än hela Kappahl, delarna är värdefullare än helheten", säger Elisabeth Peregi till Market. 

En annan satsning, som Market rapporterat om, är ett koncept där kunder som handlar på nätet får komma till butiken för att hämta ut paketet och prova sina kläder på plats.

Läs fler artiklar
LÄS MER