Sök

Caroline Lidman och Aleksandar Goga skriver bok om entreprenörskap

EntreprenörTillväxtEat Sleep Startup Repeat

Caroline Lidman och Aleksandar Goga. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Techprofilen Aleksandar Goga och Caroline Lidman har skrivit en handbok i entreprenörskap.

I boken "Eat Sleep Startup Repeat" delar de två entreprenörerna nu bland annat med sig av lärdomar, misslyckanden och framgångsknep.

”Vi tyckte att den här typen av bok för entreprenörer behövdes. Det finns redan många böcker om framgångssagor men det här är en konkret handbok om att starta och växa bolag”, säger Caroline Lidman till Breakit.

Aleksandar Goga grundade tjänsteförmedlingsföretaget Servicefinder 2006. Tio år senare såldes bolaget till Schibsted och grundarna gjorde en mångmiljonexit. Idag driver han bolaget Clicksys inom restaurang-tech.

Caroline Lidman kommer i sin tur från PR-branschen där hon varit rådgivare till flera bolag i deras tillväxtresa. Hon har själv drivit eget bolag sedan 2016 och har skrivit böckerna Mediakåt och Fit & Framgångsrik.

”Efter att jag hade sålt mitt bolag var det många entreprenörer som ville att jag skulle investera i deras bolag. Jag tyckte att många hade bra idéer men ändå var de fel ute. Att bygga bolag handlar inte bara om att ha bra idéer, själva genomförandet är lika viktigt”, säger Aleksandar Goga.

Ett av misstagen som han delar med sig av i boken handlar om när 14 personer på Sevicefinder sa upp sig samma dag.

”De hade gått en introduktionsutbildning och tanken var att de skulle börja hos oss men bara en kom tillbaka dagen efter. Han kom tillbaka för att säga upp sig. De andra hörde inte ens av sig”, säger Aleksandar Goga som medger att han efter det fick sig en tankeställare kring hur man ska ta hand om personalen. 

Boken vänder sig till både till entreprenörer bakom nystartade bolag och den som har ett bolag som ska växa, förklarar duon.

Här är Caroline Lidman och Aleksandar Gogas bästa tips från boken:

1. Tänk väldigt stort
Många utgår från sig själva och sin krets. Istället ska man tänka på vilket problem man kan kan lösa för många. 

2. Var noga med teamet
Teamet blir avgörande för om du lyckas eller inte. Det gäller att ha samma bild av bolaget och att dra åt samma håll. 

3. Se till att få saker att hända
Många fastnar i planering och strategi. Men när man driver en startup måste man komma framåt. Planera tre månader i taget – allt annat är slöseri – så kritiskt är det om man vill lyckas.

4. Tänk till innan du tar in kapital
Ta en större funderare innan du tar in kapital. Pengar och strukturer kan ibland ta kål på kreativiteten. Så våga dröja lite och välj rätt investerare om du ska ta in pengar. Gör lika mycket research på dem som de gör på dig. 

Läs mer