Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning i Norden var oförändrad i december vid 1 276 miljoner kronor. Den totala försäljningen minskade med 2 procent till 1 285 miljoner kronor (1 316), en organisk minskning om 2 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 1 procent.
Clas Ohlson uppger att utförsäljningen i de tyska butikerna inför stängning föregående år påverkar jämförelsetalen.
Försäljningen online ökade i december med 27 procent till 74 miljoner kronor (58).
"Det är tydligt att julhandeln numera inleds redan i november, framförallt i samband med 'Black Week', och sedan fortsätter in i december och kulminerar inför julhelgen och under mellandagarna. För perioden november till och med december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent", skriver bolaget.
Clas Ohlsons totala försäljning sjönk 2 procent i december
Ökade 27 procent online.
Läs mer