Sök

Junipers sängkläder rundar butikerna – tar in pengar från Spotify-veteran

Junipere-handelHållbarhet

Mathilda Wibom Westerberg, vd och grundare av Juniper. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Vill lansera i Tyskland under året.

Det var under sin bröllopsresa på Mallorca 2018 som Mathilda Wibom Westerberg och maken Jacob lade grunden till sitt sängklädesbolag Juniper. Under sin resa hade hon fastnat för sängkläderna på hotellet, men upptäckte snart hur dyra de var att köpa både där och hemma i Stockholm. 

Därför började Mathilda Wibom Westerberg att skissa på en lösning under sin föräldraledighet. De skulle sälja högkvalitativa sängkläder direkt till kunden, och genom att eliminera mellanhänderna skulle de kunna pressa ned priserna utan att tumma på frågor som hållbarhet och arbetsvillkor.

“En stor del till varför det idag blir dyrt är för att distributionen sker genom tredje part. Då måste man märka upp varorna ganska mycket och en stor del av kostnaderna hamnar där. Vi har valt att inte tillverka lakanen i lågkostnadsländer utan den sker i Israel, och bomullen produceras framförallt i Kalifornien i USA. Jag skulle säga att vi har alla förutsättningar för att inte tumma på någonting”, säger Jacob Wibom Westerberg.

Juniper lanserade i april 2019 och nådde en omsättning på cirka 2,5 miljoner under sitt första år. Grundarna uppger att de räknar med ett litet minusresultat. 

Nu siktar bolaget mot en större satsning på bland annat Tyskland och de har nyligen stängt en kapitalrunda på 1,7 miljoner kronor från affärsänglar som styrelseproffset Marie Ehrling och Tom Noble, som har en bakgrund på bland annat Spotify och Izettle.

“Målet är att fyrfaldiga försäljningen under 2020. Vi siktar på 10 miljoner i omsättning och vi kommer nog försöka se till att vi når break-even, eller ganska nära. Så här tidigt är inte målet att vara superlönsamma”, säger Jacob Wibom Westerberg.

Samtidigt finns det konkurrens på marknaden. Dels liknande produkter på den traditionella marknaden, dels liknande e-handelsbolag, som exempelvis Let's deal-grundarnas bolag Alva.

“Den stora marknaden är hos de traditionella spelarna. Men vi ser också att när onlinehandeln ökar så är sängkläder en bra produkt att köpa på internet. Till skillnad från exempelvis kläder så är det är standardmått som gäller”, säger Mathilda Wibom Westerberg och fortsätter.

“När du är hemma kan du enkelt kolla vad du har för mått på sängen, jämfört med en butik. Vi har också lagt stort fokus på att göra det enkelt för kunden som handlar under hela processen.”

Läs mer