Sök

Storytel vill nå 2 miljarder i intäkter under 2020

Storytel

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Hoppas på 1,5 miljoner betalande kunder innan årets slut.

Inför tisdagens kapitalmarknadsdag som Storytel delar med sig av sina planer för framtiden.

Bland prognoserna för 2020 finns bland annat en tillväxt på abonnenter på 36 procent. Det skulle isåfall innebära att ljudboksförslaget går över 1,5 miljoner betalande kunder. Intäkterna från streamingverksamheten beräknas i sin tur att landa i spannet 1,9-2 miljarder kronor.

Utöver dessa mål så planerar Storytel också att lansera sin tjänst i ytterligare 1-3 länder. Idag finns de i 20 olika länder. Den negativa ebitda-marginalen förväntas förbättras från fjolårets 16 procent till någonstans mellan 10 och 12 procent.

Dessutom ska bolaget nå lönsamhet på ytterligare 2-4 marknader.

"Redan under inledningen av året har Nederländerna lyckats ansluta sig till gruppen av lönsamma Storytel-marknader som därmed blir det femte landet att nå lönsamhet.", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Utöver målen för 2020 blickar ljudboksjätten också längre fram i tiden, mot 2023. Och det är offensiva mål man har satt upp i sin treårsplan.

# Storytel förutspår en genomsnittlig årlig abonnenttilllväxt på omkring 40 procent.

# En genomsnittlig årlig intäktstillväxt inom streamingverksamheten på omkring 35 procent förväntas uppnås.

# Tillväxt kommer att prioriteras före lönsamhet under förutsättningen att man ser en stärkt CLV/SAC (customer lifetime value/subscription acquisition cost).

# Lönsamhet förväntas uppnås på varje enskild lokal marknad inom fem år från lansering.

# Fortsatt expansion med lanseringar på över 20 nya marknader.

"Storytels starka lokala förankring och unikt stora utbredning på världens bokmarknader, ger oss en stark position att ta marknadsandelar på en global ljudboksmarknad som står inför kraftfull tillväxt drivet av användarnas nya sätt att ta till sig berättelser", säger Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel i pressmeddelandet.

Läs mer