Lime satsar på abonnemang för elsparkcyklar

Lime Elscooter
Lime satsar på abonnemang för elsparkcyklar

Foto: TT

Tobias Blixt

Reporter

Hoppas att slopad upplåsningsavgift ska få användarna att flockas.

Elscooter-jätten Lime lanserar idag en ny prenumerationslösning för sina användare som ska göra det billigare för de som brukar åka ofta. Lösningen, som kallas för Limepass, lanserades redan i december i USA och Australien, men kommer nu att rulla ut globalt för alla användare.

Det skriver Lime i ett pressmeddelande.

Grundtanken är att sälja veckoabonnemang där användarna betalar en fast summa som tar bort avgiften för att låsa upp elsparkcyklarna. Däremot betalar användarna fortfarande för tiden de åker.  

“Människor spenderar väldigt mycket tid i trafiken och där vill Lime lösa ett problem. Vi har sett att 40 procent av alla Lime-resor har skett under rusningstid i pendlingstrafiken, till och från jobb eller skola. Men även för ärenden i staden”, säger Niklas Joensen, Nordenchef på Lime.

Priset kommer att variera beroende på område, men i samband med lanseringen i Sverige ligger priset på 59 kronor för en vecka. Vilket skulle innebära att abonnemanget kan löna sig efter fem åkturer. 

Kommer fler abonnemangstjänster?

På en fråga om det här kommer att vara framtiden för bolagen som erbjuder elsparkcyklar så säger Niklas Joensen att de utvärderar hur den här funktionen kommer att tas emot av användarna. Men de har inte planerat några andra typer av abonnemang i dagsläget.

“Det är det vi testar med den här produkten. Det tar bort ytterligare en barriär för de som vill använda produkten och vi har sett hög anslutning från användarna på de marknader där den testats. Men just nu är Limepass det enda vi fokuserar på”, säger Niklas Joensen.

Abonnemangslösningar är än så länge inget som används brett bland aktörerna som erbjuder elsparkcyklar för uthyrning även om olika knep för att knyta till sig kunder har testats i viss utsträckning. Bird har exempelvis låtit användare i USA hyra en egen sparkcykel under en månads tid och de två taxi-utmanarna Uber och Lyft har också testat olika typer av abonnemang för sina sparkcyklar och cyklar.

Här i Sverige har Voi även testat särskilda företagserbjudanden där anställdas resor kan samlas på en månadsfaktura.

Vi rapporterade för ett par veckor sen att Lime skulle lämna flera städer som de ansåg presterade sämre än väntat. Niklas Joensen meddelar att de fokuserar på att hitta en hållbar affär, men att de hoppas kunna återvända till de olika marknaderna när de är mogna för tjänsten.

Läs fler artiklar
LÄS MER