Match2One plockar in 13,5 miljoner – ska börja utbilda annonsörer

Match 2 One (match2one) Annonsering
Match2One plockar in 13,5 miljoner – ska börja utbilda annonsörer

Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match 2 One. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Benify-grundarna kliver in som nya ägare i bolaget.

Match2One har tagit fram en annonsplattform som låter företag sköta sin egna programmatiska annonsering. Det handlar enkelt förklarat om automatiserad handel av digitala annonser, exempelvis de bannerannonser som ofta syns på olika hemsidor. 

Nu meddelar bolaget i ett pressmeddelande att de har tagit in 13,5 miljoner kronor i nytt kapital. Nya ägare i bolaget är Benify-grundarna Markus Kullendorff och Åke Lundéns investeringsfond Friends Capital. 

“Vi har varit i konversation med Markus och Åke sedan tidigare. De har tillsammans med sin medgrundare Andreas Nyberg byggt ett fint bolag i Benify och de har också arbetat med att bygga ut den effektiva kundsupporten. Även om det är inom HR så finns det mycket av det som vi också kan applicera på Match2One”, säger Mikael Kreuger, vd och medgrundare av Match2One till Breakit.

Pengarna ska bland annat användas till att locka fler annonsörer in i bolagets system.

Ska utbilda kunderna

Tanken med Match2Ones tjänst är alltså att kunderna ska sköta köpen av sina annonser själva, istället för att vända sig till en mediebyrå. Enligt Mikael Kreuger finns det en vilja från kunderna att ta steget, men att de ofta upplever att det är komplext.

Därför ska Match2One nu också satsa på egna konsulttjänster för att hjälpa företag att börja använda deras plattform, förklarar han.

“Annonsörer sitter ofta flera led från sin programmatiska affär, vilket resulterar i bristande kontroll och tappade insikter. Det finns en stark vilja hos bolag att flytta sin digitala marknadsföring inhouse och vi vill erbjuda våra kunder hjälp med flytten”, säger Mikael Kreuger.

Mikael Kreuger: Vi ska dubbla omsättningen

Match2One grundades 2015 av Mikael Kreuger och Ted Sahlström. Under 2018 omsatte bolaget knappa 16 miljoner kronor med ett minusresultat på drygt 10 miljoner kronor. Några siffror för 2019 vill Mikael Kreuger inte dela med sig av i nuläget, men säger att de har sett en stark tillväxt. 

Planen för 2020 är att växa ytterligare.

“Prognosen är att vi minst kommer att dubbla nettoomsättning under året. Vi kommer också att fokusera på den svenska marknaden. Vi har kunder i över 20 marknader idag, men kommer fokusera på att hjälpa de svenska annonsörerna.”

Bland de personer som har investerat i Match2One tidigare finns affärsänglar som Carl Palmstierna, Lars Lindgren, Bo Mattsson, Stefan Bengtson, Helena Herlogsson och Fredrik Månsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER