Sök

Cube tar in nya miljoner – Felix Granander ökar sitt innehav i influencernätverket

Cubeinfluencers

Alice Stenlöf och Felix Granander. Foto: Cube/Jon Mauno Pettersson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Vi har prioriterat tillväxt framför lönsamhet så vi fyller på kassan för att fortsätta ta marknadsandelar i Norden", säger Cubes vd Olof Lindblom.


Cube är ett av de svenska bolagen som byggt upp en verksamhet kring influncer-marketing. Genom sitt nätverk kopplar de ihop profiler med varumärken som vill nå ut och marknadsföra sig genom utvalda influencers. 

Cube grundades för fem år sedan och huserar idag profiler som Alice Stenlöf, Janni Olsson Delér och Angelca Blick. Under 2018 omsatte bolaget 42 miljoner kronor och backade 3,6 miljoner kronor. 

Bland Cubes ägare hittar vi bland annat Felix Granander, omskriven som "Jan Stenbecks okände son".

Felix Granander fortsätter satsa 

Nu har Cubes ägarlista ritats om då bolaget nyligen fyllde på kassan. Det rör sig om en nyemission på 6,3 miljoner kronor där större delen av de tidigare ägarna investerat. 

”Vi har prioriterat tillväxt framför lönsamhet så vi fyller på kassan för att fortsätta ta marknadsandelar i Norden under 2020", säger Cubes vd och medgrundare Olof Lindblom. 

Olof Lindblom (på bild ovan) berättar att 2019 var ett kostsamt år för bolaget. Cube köpte upp två danska konkurrenter och det ökade nordiska greppet, tillsammans med utvecklingskostnader, har tagit tid och kraft. 

I handlingarna framgår det att Felix Granander tar den största posten i nyemissionen, vilket motsvarar aktier till ett värde av runt två miljoner kronor.  

”Felix fortsätter att investera för att han fortfarande tror på projektet. Han har varit med från start och haft en bra påverkan och stöttat de satsningar vi gjort, säger Olof Lindblom. 

Felix Granander är den största investeraren i Cube.

“För mig handlar allt om personerna bakom bolagen. Om det är rätt människor. Det kan vara världens bästa idé, men är det inte rätt personer bakom så blir det inget", har Felix Granander tidigare sagt till Breakit. 

Fem bolag har blivit ett 

Cubes satsningar har exempelvis handlat om att automatisera processer som tidigare hanterades manuellt, som datadrivna analyser.

De två danska konkurrenter som Cube köpte förra året var Smack Agency och Hippo och Olof Lindblom säger att det enskilt "största jobbet" har varit att slå ihop fem bolag till ett. De två danska bolagen, samt dotterbolaget Revrelations och e-sportsbolaget Cube E-sports, har integrerats under moderbolaget Cube. 

E-sportsatsningen lever dock vidare, förtydligar grundaren. E-sportprofilen Emil "HeatoN" Christensen har tidigare fungerat som rådgivare och ambassadör för satsningen.

”Han är inte med på bolagsnivå utan är en av de profiler som vi representerar och gör samarbeten med”, säger Olof Lindblom. 

Grundaren: "Branschen har förändrats"

Under förra året kartlade vi flera av de stora svenska influencernätverken. Då visade de sig att flera av dem ökade sina förluster.   

Olof Lindblom anser dock att branschen mår bra och utvecklas raskt. Han säger att det som förenar de största nätverken är att de alla har investerat i tillväxt. Samtidigt har de flesta behövt skifta fokus och arbetssätt i takt med att investeringarna och efterfrågan från kunder ökat och förändrats. 

Olof Lindblom är hemlighetsfull om Cubes planer för 2020, men flaggar för ”jättehöga ambitioner”. Han delar inte resultatet men uppger att omsättningen för 2019 beräknas landa på runt 75 miljoner kronor, med den danska verksamheten inräknad.

Läs mer