Norden-chefen hoppar av efter bara ett halvår – neddragningar på elscooter-bolaget

Circ Transport Elsparkcykel
Norden-chefen hoppar av efter bara ett halvår – neddragningar på elscooter-bolaget

Emil Åkesson har lämnat rollen som Norden-chef på Circ. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Elsparkcykelbolaget Circ har skurit ner på personal i Stockholm och Norden-chefen har hoppat av, enligt uppgifter till Breakit.
Samtidigt är det turbulent på huvudkontoret i Berlin med avhoppade och sparkade chefer.

Det Berlin-baserade elsparcykelbolaget Circ grundades av Lukasz Gadowski, som tidigare dragit igång matleveransbolaget Delivery Hero tillsammans med svensken Niklas Östberg. 

I somras lanserades tjänsten i Sverige, med Emil Åkesson som Norden-chef. 

Nu kan Breakit avslöja att han hoppat av, bara ett halvår efter lansering.

“Det stämmer att jag har slutat. Det sker en omstrukturering i bolaget och den riktning som man nu tar gör att jag inte passar in i rollen. Det var inte vad jag signade upp mig på när jag tog det här jobbet”, säger han.

Vad det rör sig om för omstrukturering vill han inte gå in på utan hänvisar till Circ.

Han ersätts av Anders Johansson som tidigare har jobbat på Booking.com i olika delar av Afrika.

"Han kommer att bidra med internationell erfarenhet av att bygga bolag över hela världen och kommer hjälpa Circ att konsolidera sin position som en säker, pålitlig och hållbar mikromobilitetsservice i Norden", skriver bolaget i ett uttalande.

Enligt uppgifter till Breakit har dock bolaget skurit ner rejält på personal i Stockholm under vinterhalvåret. Bolaget har samtidigt inte gjort någon hemlighet av att man minskat på flottan under vintermånaderna. 

"Säsongsbaserad verksamhet"

Techcrunch rapporterade i november att bolaget sagt upp personal både på huvudkontoret i Berlin och regionalt i olika städer, utan att specificera var. Enligt uppgifter till sajten rörde det sig om ett 50-tal personer.

Grundaren uppgav då i en intervju med sajten att nedskärningarna bland annat berodde på att bolaget ska gå över till utbytbara batterier (som alltså kan laddas utan att hela sparkcykeln hänger med) och därför inte behöver lika mycket personal, men också på grund av att färre åker elsparkcykel på vintern. 

“Det här är en säsongsbaserad verksamhet, vi har färre användare på vintern än vad vi har på sommaren. På vintern kan du förvänta dig 50 procent färre resor jämfört med på sommaren”, sa Lukasz Gadowski i intervjun och la till att det kan förändras framåt när sparkcyklarna utvecklas. 

Svårt att få nytt kapital

Nyligen stod det också klart att bolagets finanschef samt två medgrundare har antingen hoppat av eller fått sparken. Att finanschefen och operativa chefen lämnar styrelsen visar också handlingar som lämnats in till Bolagsverket (det svenska aktiebolaget har samma styrelse som det internationella bolaget).

Tyska medier har rapporterat att bolaget haft svårt att ta in nytt kapital, och att det ska vara en anledning till turbulensen. 

Circ finns idag i 40 europeiska städer samt i Förenade Arabemiraten. 

Bolaget fick i januari 2019 in en halv miljard i riskkapital från bland annat Berlin-baserade riskkapitalbolaget Target Global. 

LÄS MER: Voi-grundaren tror på mass-slakt bland scooter-bolagen

Läs fler artiklar
LÄS MER