Sök

Backas med 5 miljarder – nu ska techiga bussbolaget ta upp fajten med SJ

FlixbusTransport

Peter Ahlgren, vd Flixbus i Norden. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

De kallar sig ett techbolag för bussar och har med stora mängder riskkapital tagit över hela Europa. Nu ska Flixbus, med hjälp av pengar från Silicon Valley, ta upp fajten med SJ på de svenska järnvägarna.

I maj 2018 köpte den tyska bussjätten Flixbus upp svenska Swebus och blev därmed i ett slag största aktör på den svenska marknaden för expressbussar.  

Men det är inte ett traditionellt bussbolag vi pratar om. Själva ser de sig snarare som ett techbolag. Flixbus som bolag äger nämligen inga bussar  alls och har inga anställda chaufförer. Istället samarbetar bolaget med en rad lokala bussbolag.

“Vi sköter all marknadsföring, all försäljning, prissättning, support och nätverksplanering. I Sverige har vi ett 20-tal partners som vi jobbar med, de gör om sina bussar så att de blir gröna och enhetliga. Vi har digitaliserat en gammaldags bransch”, säger Peter Ahlgren som är Flixbus vd i Norden.

Han har en bakgrund inom onlinepoker och grundade bolaget Good Guys Poker som sedan såldes till världens då största pokerbolag Full Tilt Poker. Han var sedan vd på Car2go i Sverige, Daimlers små låne-elbilar, som la ner sin verksamhet i Stockholm hösten 2016 när Stockholms stad höjde parkeringsavgifterna.

“Då gick det inte runt längre, Drive now fick också lägga ner. Jag ser det som ett stort misslyckande från Stockholms stad, det här är en modell som fungerar i större delen av världen, men inte i Stockholm”, säger han. 

Daimler är även en av Flixbus större investerare. Bara i år har bolaget tagit in 5 miljarder kronor i riskkapital. I somras gjordes en större runda då bland annat Facebook och Netflix-investeraren TCV gick in.

"Väldigt stor satsning"

En del av pengarna ska nu satsas på den svenska järnvägen. I september meddelade Flixbus att bolaget under 2020 kommer börja köra tåg i Sverige på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. 

Affärsmodellen ser liknande ut som på buss-sidan. Flixbus knyter avtal med tågdragare, alltså företag som har lok och lokförare. Själva vagnarna kommer företaget dock att tillverka själva.

“Det här är en väldigt stor satsning. Lanseringen av tåg i Tyskland har gått oerhört bra och vi ser att det finns en efterfrågan på det i Sverige”, säger Peter Ahlgren. 

Under 2020 är Sverige det enda landet där Flixbus lanserar tåg.

Förutom i Europa, där bolaget är marknadsledande, finns Flixbus i nuläget även i USA. Satsningar i Asien och Sydamerika är på gång. Även internationellt finns tågsatsningar med i planen framöver.  

Idag går det att åka Flixbus mellan städer i en rad olika länder i Europa. Långsiktigt vill bolaget också gärna knyta ihop Europa med tåg. Även om det enligt Peter Ahlgren finns tekniska problem i nuläget eftersom det är olika typer av spår i olika länder. 

“Idag har vi ett internationellt bussnätverk, du kan ta en buss från Stockholm och åka över hela Europa. Förhoppningen är att man ska kunna göra det även med tåg framöver”, säger han. 

Hur ser ni på klimatfrågan?

“Buss är ett ganska miljömedvetet val, vi fajtas inte mot tågen utan mot biltrafiken. Då är buss betydligt bättre. När man köper biljett hos oss har man också valet att klimatkompensera vilket en stor del av våra kunder gör. Om man tittar på tåg så kommer vi köra med 100 procent förnybar grön el i Sverige. I Tyskland kör vi med grön el från Greenpeace Energy. Utomlands går många tåg annars på el från kol eller diesel, så utomlands är bussen ett bra alternativ”. 

Flixbus i Sverige var i höstas med i Breakits klimatutmaning Breakit Impact Challenge. Den största förändringen i och med det var enligt Peter Ahlgren att bolaget satte press på sina leverantörer. Man tog också fram en resepolicy där man slog fast att på sträckor under 80 mil ska anställda aldrig ta flyget. Taxiresor är också bannlysta. Vid längre resor kan flyg övervägas, men då ska det klimatkompenseras. 

Bolaget har delat sin resepolicy med Flixbus globalt, som just nu kikar på att implementera den för hela bolaget. 

Målet i Sverige är nu att ta ännu fler marknadsandelar på bussidan – största konkurrenten är norska Nettbuss (som nyligen bytt namn till Vy).

Men också att ta upp fajten med SJ.

“Jag tycker man kan fråga sig om tågmonopolet verkligen är helt avreglerat i Sverige när SJ inte vill sälja andras biljetter. Både vi och MTR är uteslutna från deras plattform. det är något vi kommer fajtas om, eftersom vi anser att de byggt upp sin försäljningskanal under monopol-tiden”, säger Peter Ahlgren.

Förra året omsatte Flixbus i Sverige 150 miljoner kronor och gjorde en förlust på 27,7 miljoner. 

Läs mer