Sök

Youtube tvingades ändra reglerna – miljonsmäll för svenska kanaler

YoutubeGoogleStreaming

Nathaniel Poorzand, Lekolärtuben. Bilden är ett montage. Foto: TT / Skärmklipp.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svenska barnkanaler förlorar miljoner på reklamstoppet visar Breakits granskning.

Nyheten om Youtubes miljardförlikning med FTC, en amerikansk motsvarighet till konsumentverket, plockades upp av de flesta stora medier i början av september.

Myndigheten menade att Youtube hade samlat in personlig information om och sålt annonser riktade mot unga under 13 år utan föräldrars tillåtelse. Det bryter mot amerikansk lag och den Google-ägda videoplattformen tvingades att betala hela 1,6 miljarder svenska kronor.

För att slippa nya miljardböter gör nu Youtube stora förändringar på plattformen. Något som kan slå hårt mot alla kanaler som producerar innehåll rikt...

  • Pris från
  • 349 kr
  • /månad

Få tillgång till all vår journalistik – bli medlem på Breakit!

Genom att fylla i din mejl och klicka på knappen samtycker du till att Breakit sparar din e-postadress. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter.

Tillgång till alla artiklar

Få det senaste först

Bli en del av vår community

  • Tillgång till alla artiklar
  • Få det senaste först
  • Bli en del av vår community

Läs mer