Sök

Digitala begravningsbyrån Lavendla växer

Lavendla

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Att ställa om affärsmodellen har verkligen haft den effekt vi hoppats på", säger Lavendlas grundare Jakob Nordström.

Sedan fyra år tillbaka arbetar Lavendla med att digitalisera begravningsbranschen. Bolaget har utvecklat onlinelösningar som hjälper anhöriga att ordna med begravningar. 

Bakom Lavendla, som tagit in över 20 miljoner kronor från Eequity och Bonnier ventures, står grundaren och vd:n Jakob Nordström.

“Branschen ligger 20 år efter de flesta andra när det gäller e-handel men tillväxten är kraftig just nu", har Jakob Nordström tidigare sagt. 

Under förra året ökade Lavendla omsättningen till 22 miljoner kronor – men grundaren kände ändå att något skavde. 

”Då blev det tydligt att det digitala vi hade tilltalade en viss del av marknaden, men inte tillräckligt många för att ligga i linje med våra ambitioner. Då kände vi att vi behövde lansera Lavendla 2.0”, berättar Jakob Nordström.

Och så blev.

"Haft den effekt vi hoppats på"

Lavendla har tidigare erbjudit tjänster från egenanställda inom områden som exempelvis juridik och begravningsrådgivning. Nu har bolaget svängt om affärsmodellen till att istället erbjuda en plattform som förmedlar kontakt mellan anhöriga och frilansare inom begravningsbranschen. För det tar bolaget en viss procent av varje förmedlat uppdrag.

I år uppger Lavendla att de kommer att omsätta runt 37 miljoner kronor, från tidigare 22 miljoner kronor.

 “Att ställa om affärsmodellen har verkligen haft den effekt vi hoppats på. Pivoten har resulterat i både ökad försäljning, lönsamhet och kundnöjdhet. Vi tror att vi kommer att växa lika mycket nästa år och vi ska fortsätta investera i produktutveckling", säger Jakob Nordström.

Under förra året backade bolaget 10 miljoner kronor.  Jakob Nordström vill ännu inte uttala sig om årets resultatet. 

”Vi går back ett antal miljoner men givet omsättningsökningen är det ett ganska litet minusresultat”. 

Går mot gig-ekonomi 

Han menar att begravningsbranschen, liksom många andra branscher, går mot en gig-ekonomi där allt fler börjar frilansa. 

”Det konsumtionsmönster man ser idag är online. Man vill se omdömen, tidigare referenser och ta reda på så mycket som möjligt. Med den här modellen blir det lättare för de anhöriga”, säger Jakob Nordström.  

Ett 15-tal personer arbetar inom bolaget och runt 100 rådgivare är  anslutna till plattformen. Här kan kunden bland annat boka lokal rådgivning, ordna praktiska detaljer och får svar på frågor kopplade till döden. 

"Vi vill förändra branschen och har redan kommit en bit på vägen. Att göra det svåra lättare – döden – utan att tumma på kvalitet, trygghet och det personliga har alltid varit Lavendlas målsättning" avslutar Jakob Nordström.

Läs mer