Sök

Husdjurskedjan Mustigroup växer så det knakar på nätet

Mustigroupe-handel

David Rönnberg är koncernchef på Mustigroup. Istock/ Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Husdjurskedjan Mustigroups digitala omsättning växer i rekordfart. Nu berättar koncernchefen David Rönnberg för Breakit varför kattkläder säljer som aldrig förr och den hur det kommer sig att han köpte Cavalier king charles spanieln Bruno.

Mustigroup är från början en finsk koncern men ägs av det svenska rikskapitalbolaget EQT. De senaste året har kedjan, som bland annat säljer mat och accessoarer till husdjur, slukat konkurrenter på löpande band. 

I koncern finns bland annat Arken Zoo, Djurmagazinet och Djurkompaniet och 2017 köpte bolaget de svenska uppstickarna Vetzoo och Animal som främst säljer sina produkter på nätet. 

Enligt David Rönnberg har intresset för att skämma bort sina husdjur och ge dem något extra ökat markant de senaste åren. Fenomenet har till och med fått ett namn:  Pethumanisation – som betyder att man i större utsträckning behandlar sina djur som människor.

”Vi säljer väldigt mycket accessoarer. Alltifrån kläder till katter och hundar till sängar, olika sorters koppel och leksaker,” säger David Rönnberg som är nöjd med bolagets utveckling.

Gjorde en vinst på 400 miljoner kronor

Koncernen, som främst verkar inom Norden, omsatte det senaste räkenskapsåret (som är brutet och sträcker sig till september i år) 2,7 miljarder kronor och gjorde en vinst på cirka 400 miljoner kronor. Men framförallt har bolaget växt på nätet. Där har man gått från en omsättning på 150 miljoner kronor till 600 miljoner kronor på tre år. Det beror dels på förvärv men också på hårt arbete, förklarar David Rönnberg.

Han berättar att bolaget rekryterat flera personer med specialkunskap inom e-handel, gjort om sina plattformat och effektiviserat sitt arbetssätt.

”Vi har också dragit ner på marknadsföringen och försökt göra den mer pricksäker. Vi har inte särskilt mycket kampanjer och ger inte bort så många rabatter.”

För att öka varumärkeskännedomen har bolaget använt sig av traditionella annonser i papperstidningar men också annonserat på Facebook, Instagram och Google. De har dessutom ett helt team som jobbar med uppfödare och så kallade djurinfluencers för att nå ut.

Nästan alla har egna husdjur

En annan nyckel till framgången tror David Rönnberg är att nästan alla som jobbar på bolaget har egna djur och är väl insatta i produkterna.

”Vi har kollat upp det och 93 procent av alla som jobbar här har egna husdjur”, säger David Rönnberg.

Han berättar att han själv aldrig haft husdjur tidigare men att han skaffade hund när han blev vd för koncernen.

”Det var en kombination av att barnen tjatade och när jag fick det här jobbet blev det omöjligt att säga nej”, säger han.

Nu har han en Cavalier king charles spaniel som heter Bruno och ska snart hämta en till hund av samma ras. Självklart skämmer han bort hunden med mängder av assessorer.

”Vi har alldeles för många”, säger han.

Trots stark e-handel – butikerna kommer att vara viktiga

Mustigroup är i särklass störst på den nordiska marknaden när det kommer till husdjursmat och accessoarer. Konkurrenterna när det kommer till mat är dagligvaruhandeln men få har samma utbud av kläder och leksaker. 

David Rönnberg tror på en fortsatt stark digital utveckling men är också övertygad om att butikerna spelar en viktig roll.

”När man har djur blir det som en familjeaktivitet att åka till djuraffären med sitt djur. Där kan man till exempel låta hunden testa kläder och det finns massor av saker att titta på. Därför tror jag på fortsatt tillväxt även i butikerna. Nu har vi köpt upp kedjorna men det finns fortfarande några familjeägda butiker kvar och några sådana uppköp kan bli aktuella framöver.”

Ett annat framtidsscenario som kan bli aktuellt är att hela koncernen säljs.

”EQT brukar se över sina äganden efter ungefär fem år så en försäljning av bolaget är inte ett osannolikt scenario”, säger David Rönnberg till Breakit.

Läs mer