Sök

Annonssamarbete med Meniga

Turbostarta nya året – med hårddata som skapar affärer

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Visst vore det skönt om man kunde basera sina annonskampanjer på riktig köpdata och bara betala för konverteringar.
Det alternativet finns faktiskt redan på marknaden. Det heter Meniga Rewards och är ett kampanjverktyg som fungerar lika bra för dig som har dina kunder online som för dig som har en fysisk butik eller restaurang. Snart finns tjänsten dessutom direkt i Nordeas bankapp.

Att veta var man ska lägga sina annonspengar är en svår fråga. För även om en kampanj på sociala medier, eller någon annan digital plattform, är framgångsrik är det svårt att veta vad marknadsföringen i slutet ger i form av ökad försäljning – och det finns oftast en mellanhand som plockar kronor och ören även för de annonsvisningar som inte ger er nya kunder.

På Meniga Rewards har man en annan inställning. Här ska varje kampanj ge ett mervärde både till de handlare som är Menigas partners och till konsumenterna som tar del av handlarnas erbjudande.

Med hjälp av slutkundens köpdata kan vi hjälpa er att nå precis den målgruppen ni vill

"Vår styrka är att vi har tillgång till transaktionsdata. Vi vet var era kunder och era konkurrenters kunder handlar. En information som hjälper er när ni sätter upp era kampanjer och som även gynnar konsumenterna eftersom de får erbjudande baserat på vad de brukar konsumera. Med hjälp av slutkundens köpdata kan vi hjälpa er att nå precis den målgruppen ni vill", säger Åsa Bengter som är VP Rewards på Meniga.

Åsa Bengter

"Det är helt riskfritt att prova vårt kampanjverktyg. Ni betalar bara för de kunder som handlar hos er. Annonsutrymmet, visningar och brandingeffekten får ni på köpet".

Läs mer om Meniga Rewards här

Får pengar direkt in på kontot

Meniga Rewards är en cashback produkt. Vilket enkelt förklarat innebär att konsumenter kopplar sitt kort till tjänsten och sedan får erbjudanden om butiker och restauranger som har kampanjer. När de handlar i en butik som har en kampanj som de kan ta del av får de pengar, cashback, tillbaka direkt in på kortet. Konsumenten behöver inte säga till i kassan eller visa visa någon rabattkod  – betalningen sker automatiskt.

Allt bygger på vad kunderna faktiskt handlar, inte vad du tror att de gillar

"Det är ett system som både handlare och kunder vinner på. Du kan enkelt optimera dina kampanjer, antingen om du vill belöna dina lojala kunder eller vill försöka nå de som handlar hos dina konkurrenter. Och allt bygger på vad kunderna faktiskt handlar, inte vad du tror att de gillar."

Meniga Rewards bygger nämligen på att slutkunden går med på att dela köpdata, något väldigt många användare kan tänka sig att göra om de upplever att de får något tillbaka och inte blir överösta med erbjudande som inte är relevanta.

Här kan du läsa mer om Meniga Rewards

Kunder som till exempel ofta handlar hundfoder kommer att erbjudas kampanjer som riktar sig till  husdjursägare medan den som aldrig handlar något hundfoder istället kommer få andra kampanjer baserat på just deras köphistorik.

Snart direkt i bankappen

Idag har Meniga Rewards en egen app som ungefär 200 000 användare har anslutit sig till, men inom några månader kommer cashback-tjänsten att finnas tillgänglig för Nordeas kortkunder direkt i deras bankapp. En förändring som innebär att en stor del av alla kortägare i Sverige nås.

"Det är en nyhet som vi är mycket glada över. För konsumenten innebär det att man enkelt kan koppla sina kort och få tillgång till erbjudande direkt i den app som man redan i dag är aktiv i. För våra partners är det ett bra sätt att få tillgång till data som gör att man på ett effektivt sätt kan hitta nya kunder och belöna de kunder som redan i dag är lojala", säger Åsa Bengter.  

Nyfiken på vad Meniga Rewards kan göra för dig? Läs mer här!

David Olson, webbproducent på LYKO, om Meniga Rewards:
”Att hela processen är så enkel är ett stort plus. Vi bestämmer en budget och vet sedan att kampanjerna levererar med en hög ROI. Detta, i kombination med tjänstens prestationsbaserade struktur, gör vårt samarbete till en riskfri investering”

Några av fördelarna med Meniga Rewards

Det är riskfritt – ni betalar bara när ett köp sker i er butik eller online. 

Fungerar både vid försäljning online och i fysisk butik. 

Ni får full koll på marknaden. Vi har data över hur era kunder handlar hos er – och era konkurrenter. 

Det krävs ingen teknisk integration – allt sker på kundernas betalkort. 

Meniga Rewards kampanjer genererar försäljning som i genomsnitt är sju gånger investerad budget.

Läs mer