Sök

Qliro vinstvarnar – sänks av Nelly

Qliroe-handel

Marcus Lindqvist.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Höga lagernivåer och en tuff modemarknad pressar koncernen.

E-handelskoncernen Qliro vinstvarnar för det fjärde kvartalet. Dotterbolaget Nelly, som säljer kläder på nätet, förväntas visa ett positivt resultat för helår – men negativt för det fjärde kvartalet.

Det framgår av ett pressmeddelande. 

Marcus Lindqvist, tillförordnad vd på Nelly och vd på Qliro Group, säger att modemarknaden har varit vikande vilket lett till hög kampanjaktivitet från många aktörer.

”För att hantera höga lagernivåer har vi genomfört utförsäljningar vilket påverkat produkt-marginalen negativ.  Dessutom har vi haft ökade försäljningskostnader. Nelly har en stark position inom sin nisch av mode och vi arbetar efter en tydlig plan för att återställa lönsamheten” säger Marcus Lindqvist.

Utöver det pekar Qliro på kostnader kopplade till förberedelser inför börsnotering av Qliro AB det första halvåret 2020.

Qliro meddelade nyligen planerade satsningar inom sin finansdel där de bland annat lanserar en ny app och sajt med nya tjänster och uppdaterad design.

Läs mer