Artikeln har uppdaterats med en kommentar från SJ efter publicering. Upprymdheten över det där nya plagget kan snabbt förbytas till irritation när du märker att priset på varan sänkts kort efter ditt köp. Det är sådana här problem som gänget bakom Woilá hjälper sina användare att lösa. Om en vara sänks inom en viss tid efter ett köp finns nämligen möjlighet att få mellanskillnaden tillbaka. Bakom Woilá står Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling. Bolaget har tagit in totalt 7 miljoner kronor och backas bland annat av Prisjakt-grundaren Jonas Bonde. Nu har Woilá breddat sin affärsmodell genom att börja hjälpa resenärer att få pengar tillbaka vid förseningar hos SJ. Tjänsten håller reda på om och i vilken omfattning användarens tåg är försenat och hanterar sedan ersättningsutbetalningen. ”Problemen är dels att tågen är försenade och dels att få känner till att de kan få ersättning. Även om du känner till det kan det vara krångligt och det är inte solklart vad som gäller”, säger Carl Enbom, medgrundare på Woilà. "KOMMER BYGGA TRYGGHET" Woilà tjänar pengar på att ta en fjärdedel av varje transaktion baserat på den summa de sparat åt konsumenten. Under förra året redovisade bolaget nollomsättning och backade runt 1,6 miljoner kronor. Bolagets nya satsning bör resultera i ökade intäkter för dem – men isåfall även större kostnadsposter för SJ, som årligen lockar miljontals tågresenärer. Carl Enbom menar dock att det även ligger i SJ:s intresse att resenärerna blir nöjda. ”Om resenärerna är trötta och irriterade och vi kan ge dem något tillbaka spelar det även SJ bra. Man är försenad men fick ändå någon hundring tillbaka, det tror vi kommer bygga trygghet för SJ också”, säger Carl Enbom och fortsätter: ”Det är på tiden att någon tar tag i detta problem och gör något åt det. En game changer”. Woilà har varit igång sedan i våras och Carl Enbom vill inte uttala sig om antalet användare eller prognosen för i år. Han säger att fokus legat på att växa användarbasen och att positionera sig på marknaden. Under nästa år är planen att få mer snurr på intäktsmodellen och Carl Enbom ser gott om möjligheter att expandera mot nya sektorer. ”När det kommer till att äga transaktionen efter köp finns det otroligt mycket att göra. Vi har preppat bössan med flera saker framåt men just nu är det prisförändringar och tåg vi kör på”. SJ: DE KRÅNGLAR TILL DET SJ verkar däremot inte helt övertygade om den nya tjänstens förträfflighet. Som SJ-resenär går det nämligen att ansöka om ersättning direkt via SJ också, och Woilà har inget samarbete eller koppling till SJ. I en skriftlig kommentar meddelar bolagets presschef att bolaget i grunden är positiva till nya tjänster, men att de ställer sig frågande till Woilás idé, som enligt honom "tycks bygga på att krångla till ansökningsförfarandet". "Istället för ett par enkla knapptryckningar i SJs kanaler vill Woilá att kunden ska behöva logga in med mobilt bank-id, lämna ifrån sig kontrollen av sin mejlkorg – och sedan betala för det. En slags fördyrande och tidsödande mellanhand för ett problem som våra kunder inte upplever", skriver han till Breakit. Tågbolaget MTR Express införde en automatisk förseningsersättning i somras.