Sök

Viscus tar in kapital för att vända upp och ned på träningsindustrin

ViscusSatsUtsikten

Johan Hallenby till vänster och genrebild till höger.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Träningsbolaget Viscus tar in 1,5 miljoner kronor i lån och kapital. Samtidigt startar bolaget ett samarbete med Louise Fritjofssons Vint.

Göteborgsbaserade Viscus har nu tagit in kapital för att bli företagsvärldens Friskis och Svettis. Istället för att sälja gymkort till privatpersoner sätter bolaget upp avtal med hela företag, bland annat läkemedelsjätten Astra Zeneca. Sedan skickar Viscus ut tränare till företagens lokaler och tränar personalen på plats.

“Vi hjälper dem med att bemanna med önskade tränings- och friskvårdstjänster på plats med vårt professionella team. På så sätt behöver bolagen inte betala en krona till oss. Det är personalen som nyttjar våra tjänster som betalar. Det är en unik modell med stor lönsamhetspotential. Nu ska vi skala upp det”, säger Johan Hallenby, grundare och vd på Viscus.

Bolaget grundades 2009 och har haft en avtagande tillväxt sedan starten. 2014 omsatte bolaget närmare 4 miljoner kronor. Under 2015 har dock tillväxten vänt uppåt. Omsättningen landade på ungefär 5,2 miljoner kronor, en tillväxt på 30 procent från året innan.

I startupkretsar räknar man ofta enstaka miljoner som sådd finansiering. Men Johan Hallenby menar att det inte krävs jättemycket kapital för att accelerera ytterligare.

“För en vanlig startup är det inte speciellt mycket pengar, men för oss är det verkligen nu det tar fart. Nu behöver vi bygga ut våra lokaler till det dubbla. Sedan är det såklart mycket som går till marknadsföring. Vi bryter ny mark i sport- och friskvårdsbranschen. Då måste vi synas och höras mycket mer”, säger Johan Hallenby.

Samtidigt lanserar bolaget ett samarbete med Breakitkrönikören Louis Fritjofssons bolag Vint. När bolagen startar samarbetet kommer Vints användare att kunna hitta träningstillfällen hos Viscus i appen. Sedan kan man boka bland annat gruppträning privatträning eller tid hos en naprapat via appen.

“Vi är Vints första pilotpartner efter att de gjorde om sin affärsmodell. Vi kommer använda oss av mjukvaran för att enklare kunna skala vårt gruppträningskoncept Networkouts och göra upplevelsen bättre för kunderna”, säger Johan Hallenby.

Utöver samarbetet med Vint har bolaget även börjat rikta in sig mot idrottsklubbar och startat sina så kallade “networkouts” för företag. Det är gruppträningspass där olika företag kan träna tillsammans och nätverka samtidigt.

Viscus har med andra ord flera olika projekt på gång som de hoppas ska revolutionera branschen, något som är på hög tid om man frågar Johan Hallenby.

“Helt ärligt, den här branschen är sjukt tröttsam. Det finns så sjukt mycket potential och otroligt behov. Folk blir fetare och fetare och tränar mindre och mindre. Vi ser hur företag lägger miljardsummor på att ta reda på hur dåligt personalen mår och hälsoföretagen fortsätter att leverera samma tjänster. Nu är det dags för ett träningsbolag som också får företagen att fatta beslut om att få personalen att må bättre genom träning”, säger han och fortsätter:

“De stora gymkedjorna säljer primärt träningskort som tyvärr sällan nyttjas fullt ut, vi säljer resultat så vi ser inte ens de större kedjorna som konkurrenter".

Genrebilden till höger är hämtad från Mostphotos.

Läs mer