Sök

Paret köpte Hammars Bryggeri – nu tar de in 11 miljoner för att ta nästa steg

Hammars Bryggerimat

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Robert Henrysson och Sofi Randen satsade sina pengar på att omvandla ett gammalt bryggeri – inte helt utan problem. Nu har de fått 11 miljoner i nytt kapital för att ta nästa steg.

Ett bryggeri med en över hundraårig historia, det var vad paret Robert Henrysson och Sofi Randén bestämde sig för att köpa upp för några år sedan. 

Sofi Randén har en lång karriär inom Estrella där hon idag är marknadschef och Robert Henrysson har varit aktiv främst inom spelbranschen, idag styrelseordförande i Avalanche Studios. Helt obekant med dryckesbranschen är Robert Henrysson däremot inte, han har också varit marknadschef på Winefinder.

När de 2016 bestämde sig för att köpa Hammars Bryggeri, var det långt ifrån en självklar satsning.

“Min morfar kommer från Hammar så jag har anknytning dit. Därför började vi kolla med familjen om att förvärva det här gamla bryggeriet tillsammans. Ägarna började bli gamla och bolaget hade aldrig förnyat sig, men det fanns en verksamhet och gammalt varumärke”, säger Robert Henrysson.

Sedan köpet av bryggeriet har paret arbetat för att omprofilera bryggeriet mot att bli ett premiumvarumärke.

“Vi ser att alkoholfritt ökar och trenden för lokalproducerade och ärliga produkter är otroligt stark. Där har ölbranschen gått i bräschen och flyttat maktpositionen mot från större företag mot mindre lokala. Jag såg också att Sverige har ett bra rykte om goda smaker och branding, och vi har även bra vatten”, säger Robert Henrysson och fortsätter;

“Så köpte jag bolaget tillsammans med Sofi. För vi har med oss att jag kan driva bolag och att hon kan marknadsstrategi.”

Skrotade största inkomstkällan 

Arbetet har däremot varit omfattande, berättar han. När de tog över bryggeriet 2016 utgjorde 70 procent av omsättningen, på knappa 12 miljoner kronor, av försäljning av röda backar med läsk. En marknad som var på nedgång och som hade dåliga marginaler.

Under 2019 beräknas omsättningen ligga kring cirka 13 miljoner kronor, men då har det skett en stor omställning i bolagets produkter menar Robert Henrysson. Sedan september säljer de inte alls några röda läskbackar. Istället har de lanserat sina premium-produkter, exempelvis en serie Tonics. 

“Det behövdes verkligen vändas på varenda sten. Vi finansierade det själva från hösten 2016 till nu. Vi har ändrat produktfloran, moderniserat kundstocken och sedan sakteliga börjat kunna fundera på hur bolaget ska se ut de närmsta 5-10 åren.”

I dagsläget finns det också en skuld hos kronofogden på strax under 100.000 kronor och 14 aktiva ärenden som ännu inte hunnit bli skulder hos myndigheten ännu.

“Det ska inte stickas under stol med att det har varit slitsamt att finansiera hela bolaget själv. Vi har haft problem med att betala när volymerna har ökat, det har varit en del av svårigheterna att vända ett bolag, samtidigt som jag har tagit finansieringen själv.”

Fyller kassan med 11 miljoner kronor 

För att fortsätta satsningen plockar Hammars Bryggeri nu in 11 miljoner kronor. Skulderna ska betalas och samtidigt väntar också en bredare Sverigelansering. De har också ställt in siktet på att ta drycken utanför Sveriges gränser. 

Bland investerarna är det Arctos equity partner som står för den största summan, övriga nya ägare är Pim Holfve, vd på Avalanche och Mattias Andersson, grundare och vd på Antura.

“Vi är ute på ett 20-30 tal restauranger i dagsläget. Under 2020 är marknaden främst de svenska storstadsregionerna och så ska vi kartlägga vilka andra marknader vi ska in på. Premium-segmentet växer mycket i Storbritannien exempelvis”, säger Robert Henrysson.

Läs mer