Sök

Emanuel Karslten:

"Det är den verkliga sanningen bakom bråket mellan TV4 och Tele2"

TV4-GruppenTeliaMediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

TV-bråket som blossat upp framstår som obegripligt. Det är för att det handlar om något helt annat än det som syns på ytan.

Bråket mellan Tele2 och TV4 framstår obegripligt. Det är väl TV4, kreatören, som brukar vilja ha mer pengar? Varför vill inte Tele2 ha dem ens när de ger sitt innehåll gratis?

För att det handlar om något helt annat.

Veckans Mediepodden hittar alternativa anledningar till varför TV4 har släckts ner för en tredjedel av de svenska hushållen.

Kort sagt är TV4 bara en bricka i ett mycket större spel som handlar om rättigheter.

Inte rättigheter att sända TV4 i tablå-tv, utan snarare att få streama TV4-gruppens material. Och då är det egentligen inte så mycket TV4 alls – utan mer C Mores innehåll, där framförallt sporträttigheter är den riktiga guldgruvan. Men även serier och stora program som Idol och Så mycket bättre. 

Tele2 och Com Hem använder just nu TV4 som gisslan för att få bättre avtal med numera Telia-ägda TV4:s digitala utbud. Genom att vägra sända TV4 för en tredjedel av de svenska hushållen förlorar Telia enorma annonspengar, och – är tanken – tvingar TV4 att ge Tele2 en bättre deal att streama också deras andra innehåll på Com Hems digitala on demand-tjänster. 

Kriget är inte unikt. Världen över pågår just nu liknande krig. Disney drar tillbaka alla sina program från andra plattformar, för att få kunder att söka sig direkt till Disneys egen streamingtjänst. Apple, Amazon, Netflix – alla ger sig nu in i kampen om streamingtittarna genom att skapa så starkt eget material som möjligt. 

Det är här Com Hem och Tele2 vill skapa sig en position. Genom bra digitala avtal med TV4 och C More hoppas de neutralisera sin konkurrents möjligheter.

Vilket är svårsmält för Telia och TV4. Därmed har vi den låsta positionen. Vi ger en djupare analys av detta i veckans Mediepodden. (Men ni som är premiumprenumeranter på Breakit kan få en tung analys redan här.)

I Mediepodden pratar vi också om gratistidningarna som varit sedelpressar – men nu går in i kris. Vad händer?

Vi pratar om att Joakim Lamotte tjänar miljoner på Swish.

Och den nya domen från Patent- och marknadsöverdomstolen – som skapar prejudikat i influencer marketing-branschen.

 

Läs mer