Sök

Vill du få en kändishälsning? Nu tar Memmo amerikanska trenden till Sverige

Memmosocialt

Carolina Gynning och Fridolina Rolfö är nåra av kändisarna du kan få en hälsning. Foto: Henrik Montgomery/TT /Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Memmo, som låter dig skicka hälsningar genom kändisar, backas av ett tungt investerargäng inför lanseringen.
"Vi har sett att det här är ett fenomen som är stort", säger medgrundaren Gustav Lundberg Toresson.

Kända personer tenderar att väcka såväl fascination som intresse bland oss ”vanliga människor”. De flesta får nöja sig med att iaktta sina idoler på håll utan att någonsin få någon närmare kontakt.

Men i takt med digitaliseringen minskar gapet mellan kändisar och deras fans, inte minst tack vare sociala medier. I USA har en trend varit på tapeten ett tag – att få personliga hälsningar från kändisar. Bolag som Cameo har gått i bräschen, men utanför USA har det inte riktigt tagit samma snurr, och det vill ett svenskt bolag ändra på.

Nu lanserar Gustav Lundberg Toresson och Tobias Bengtsdahl sin satsning Memmo, en videoplattform där personer kan köpa personliga videomeddelanden från svenska profiler. 

Kunden väljer profil, skriver ned budskapet som ska förmedlas, och skickar en förfrågan varpå profilen kan välja att acceptera förfrågan och svara med ett personligt videomeddelande inom en vecka. 

Gustav Lundberg Toresson berättar att han insåg kraften i den här typen av budskap när han var på ett bröllop och såg paret ta emot en videohälsning.

“Jag har länge tänkt på den positiva och inspirerande effekten det har på människor att personligen komma i kontakt med förebilder och personer man följer”, berättar Gustav Lundberg Toresson.

Backas av namnkunniga investerare 

Memmo har tagit in 20 miljoner kronor inför lanseringen från såväl riskkapitalbolag som namnkunniga profiler. Bland de privata affärsänglarna hittar vi bland annat Vostok New Ventures vd Per Brilioth, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson och Patrik Hedelin och Magnus Wiberg från eEquity. 

Amerikanska Luxor Capital, som tidigare investerat i Voi och Delivery Hero, backar också Memmo. 

”Det är en grupp vi kommit i kontakt med, jag och Tobias har varit involverade i startup-communityn under ganska lång tid.  Vi har sett att det här är ett fenomen som är stort och de tror mycket på oss som team”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Han har en bakgrund från videoplattformen Seenthis samt på BCG i Mellanöstern. Tobias Bengtsdahl har i sin tur en bakgrund från Wolt och Budbee och han har även drivit ett executive search-bolag

Memmo kommer ta 25 procent av intäkterna från varje genomfört meddelande, resten går till kändisarna. Priserna sätts av profilerna själva men grundaren uppskattar att det ligger på mellan 200-600 kronor per meddelande.

”Priset är en kombination av många faktorer, som hur många hälsingar man vill göra och hur mycket tid man vill avsätta till det”.

Börje Salming med på tåget 

Gustav Lundberg Toresson säger att profilerna varit positiva och att ett 40-tal är med från lansering medan ytterligare 100 tackat ja och ska läggas till. 

Ishockeyprofilen Börje Salming, en av de profilerna som medverkar, säger att det känns roligt att kunna tala till fansen på ett personligt sätt. 

"En typisk förfrågan man självklart vill kunna tacka ja till, men som tidigare tyvärr varit för komplicerad att genomföra”, säger Börje Salming.

Andra namn är skådepelaren Maja Söderström, fotbollsspelaren Fridolina Rolfö samt Bingo Rimér och Carolina Gynning. 

Memmo kommer inledningsvis att basera sig på en hemsida men planen är att utveckla en app längre fram. Grundarna räknar med att sociala medier kommer att ge dem en rejäl skjuts .

”Det kommer att vara en väldigt stark kanal för oss. Själva profilerna är också ambassadörer för plattformen och har all anledning att sprida ordet”.

Som ni kanske märkt älskar vi transparens på Breakit. Därför inflikar vi att Memmos teknikchef Daniel Mauno Pettersson är bror till vår egen nyhetschef Jon Mauno Pettersson. 

Läs mer