Sök

Kenzas "Google-klänning" blev en världsnyhet – varför blev det knäpptyst?

Ivyrevele-handel

"Google-klänningen" och Kenza Zouiten Subosic Foto: Jessica Gow/TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Vad hände egentligen med Kenzas och Googles samarbete?

Det har snart gått tre år sedan modestartupen Ivyrevel, med profilen Kenza Zouiten Subosic i spetsen, blev en världsnyhet. Bolaget, med ägare som H&M och Zalando, slog på stora trumman och berättade att de landat ett spännande samarbete med Google. 

Genom projektet "Coded Couture" skulle kunderna ges möjligheten att designa en egen datadriven klänning. Tanken var att skapa en app och algoritm som läser av kundens beteende och livsstil för att sedan skräddarsy en unik klänning. 

Och visionerna var stora. 

"Vi är på väg att förändra modebranschen genom att föra in kundernas personlighet i designprocessen med hjälp av datateknik”, sa vd:n Aleksandar Subosic. 

Budskapet var att appen betatestades och skulle lanseras under hösten.

Sedan blev det tyst.

Det kom inga fler nyheter om Coded Couture. Projektets hemsida finns kvar, men är ouppdaterad och skyltar fortfarande med Ivyrevels kollektioner från 2017. 

Det signalerar allt annat än high tech. 

"Inte skett någon utveckling" 

Ivyrevel har inte velat svara på frågor om hur det går för bolaget. Årsredovisningen visar dock att omsättningen sjönk till 41 miljoner kronor under förra året med en ökande förlust på 7,5 miljoner kronor. 

Våra försök att få svar på vad som hände med "Google-klänningen" har även de gått bet – tills i veckan när medgrundare Dejan Subosic tog bladet från munnen. 

”För stunden gör vi ingenting med den biten vad jag vet. Det har inte skett någon utveckling på den fronten alls om jag ska vara ärlig”, säger Dejan Subosic. 

Varför har det blivit så? 

”Det vet jag faktiskt inte supermycket om. Det är beslut som andra inom bolaget har tagit”. 

Pågår samarbetet fortfarande?  

”Nej vi har inget samarbete på gång nu”

Så det är helt avslutat, det blev inget? 

”Precis. Vi har ingenting där för stunden”. 

Exakt varför projektet gått i stöpet är inget Dejan Subosic kan svara på. Han understryker att han inte är så involverad i Ivyrevel längre och lovar att försöka hitta någon annan som kan svara på frågorna. 

Ingen återkommer. 

Google hänvisar till Ivyrevel 


När nyheten först släpptes lyfte Google bland annat upp satsningen på sin blogg och uppmuntrade personer att signa upp för att delta i framtida tester inför den publika lanseringen av data-klänningen. 

”Android-appen lanseras i stängd alfaversion (tidig version), och testas just nu av utvalda globala influencers vilket inkluderar Ivyrevels medgrundare Kenza Zouiten", skrev Google. 

När vi nu vänder oss till Google för att fråga vad som hände, eller rättare sagt inte hände, med projektet hänvisar de till Ivyrevel. 

”Projektägarna i fråga är Ivyrevel (som med stöd av Google/vårt Awarness API gått live med appen), så får hänvisa till dem kring eventuella frågor”, skriver Googles svenska presstalesperson Andrea Lewis Åkerman till Breakit. 

Ivyrevel grundade  2012 av Kenza Zouiten, Aleksandar Subosic, Dejan Subosic och Gustav Springfeldt. Bolaget backas av modejättar som Zalando och H&M som investerat runt 20 miljoner kronor vardera.

Läs mer