Sök

Nent ska spara en kvarts miljard per år – över 200 tjänster borta

ViaplayNentMedier

Anders Jensen

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Viaplay-ägaren ska spara. Nu står det klart att över 200 har fått lämna bolaget.

Under hösten stod det klart att Nent, ägaren av Viaplay och TV3, skulle göra en större omorganisation. Detta för att kunna bli ett mer snabbfotat företag.

Nu kommer beskedet om vad detta har inneburit för de anställda. Nent ska spara cirka 250 miljoner kronor på årsbasis på sänkta personalkostnader.

Enligt bolaget sker omställningen för att kunna fortsätta att investera i expansionen för streamingtjänsten Viaplay, samt väga upp för negativa effekter av en starkare dollar.

"Det är alltid väldigt tufft när kollegor måste lämna, men detta är ett nödvändigt steg för oss för att kunna jobba och investera smartare", säger vd:n Anders Jensen i ett pressmeddelande.

Hur många tjänster som berörs framgår inte av pressmeddelandet. I ett sms till Breakit uppger Anders Jensen att det rör sig om "mer än 200 tjänster" i Norden och Storbritannien. Dessa har enligt Nents pr-chef Nicholas Smith fått lämna under hösten.

Totalt har bolaget över 1.900 anställda.

Samtidigt tar Nent en smäll på 700 miljoner kronor. Det sker då tv-huset skriver ned värdet på vissa tillgångar inom fri-tv verksamheten (TV3, TV6 med flera). I siffran ingår också kostnader i samband med personalminskningen.

Dessa nedskrivningar tas under det fjärde kvartalet.

Jätten som delades i två

Dagens Nent skapades då mediejätten MTG delades upp i två delar. E-sporten och datorspelen lades i MTG, medan medieverksamheten lades i Nent – som börsnoterades under egen flagg. 

Kronjuvelen är Viaplay, som enligt den senaste kvartalsrapporten har över 1,4 miljoner abonnenter. Bolaget äger även Viasat, fri-tv-kanalerna TV3, TV6, TV8 samt TV10, en handfull radiokanaler och flera produktionsbolag.

Under årets tredje kvartal omsatte Nent 3,8 miljarder kronor, med ett rörelseresultat på 302 miljoner kronor. 

Tuff konkurrens från jättar

Bolaget verkar på en marknad där internationella streaminggiganter som Netflix och HBO öser in pengar i stora produktioner. Man möter också ny konkurrens i form av Disneys och Apples nya streamingtjänster. 

Samtidigt behöver bolaget hantera fallande tittande i de traditionella tv-kanalerna, som historiskt sett varit en kassako.

Planen framåt för Nent är att skapa det "ledande nordiska streamingbolaget". Den närmaste konkurrenten på hemmaplan är numera Telia-ägda TV4-gruppen, som äger streamingtjänsten C More.

Läs mer