Sök

Lifesum gräver guld i USA – "Varit ett rekordår"

LifesumHälsa

Henrik Torstensson, vd för Lifesum. Foto: Press och Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Henrik Torstensson: ”Det viktigaste för oss är inte om vi går med vinst om en månad".

Lifesum, med entreprenören Henrik Torstensson i spetsen, vill hjälpa människor till bättre hälsa och peppa dem mot sina mål. Appen erbjuder en rad verktyg och tips, som kostscheman, recept och kaloriräknare, för att ge användarna bättre insikter om sin hälsa.

I dag har Lifesum expanderat till en rad marknader och satsar såväl i Europa som i USA. I början av året tog bolaget in 46 miljoner kronor när brittiska Balderton Capital gick in som ny ägare.

Nu har hälsoappen presenterat siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2018/2019 som avslutades i april.

Lifesum redovisar en omsättning på 217 miljoner kronor, vilket är en dubblering från perioden innan då siffran landade på 104 miljoner kronor.

Ökningen är dock inte riktigt så stor som det först verkar. Lifesum har nämligen förändrat sitt sätt att redovisa intäkter. När kunderna tidigare tecknat prenumerationer har Lifesum registrerat intäkterna löpande över varje månad. Nu räknar bolaget istället hem hela summan direkt när användaren tecknar sig för en period.

Det är dock fortfarande ett rejält uppsving och grundaren Henrik Torstensson är nöjd.  

”Det har varit ett jättebra år med bättre försäljning och marknadsföringen i USA har gått fantastiskt. Det har varit ett rekordår. USA är en stor och tuff marknad men vi tar placeringar, det har vi gjort varje år och nu är vi uppe i toppen”,  säger Henrik Torstensson.

"Lönsamheten ökar" 

I årsredovisningen skriver Lifesum att såväl försäljningen som antalet medlemmar ökat kraftigt. Nu uppgår antalet användare till 35 miljoner. Något som härleds till investeringar och marknadsföringsinsatser som ökat kvaliteten och fått fler att börja betala för tjänsten. 

Den förändrade redovisningsmodellen har lett till att Lifesum redovisar ett resultat på 7 miljoner kronor. Det är dock en engångspost på 41 miljoner kronor, till följd av den nya redovisningsmodellen, som dopat siffrorna. Förlusten ligger annars i linje med perioden innan, vilket var 34 miljoner kronor, samtidigt som vinstmarginalen ökat. 

"Marginalen och lönsamheten ökar i takt med att vi växer. Vi fortsätter växa och ser att vi kommer att bli lönsamma”, säger Henrik Torstensson. 

Han understryker att fokus ligger på att hjälpa användarna att leva bättre och hälsosammare liv. 

”Det viktigaste för oss är inte om vi går med vinst om en månad utan att vi fortsätter att bygga produkten och får fler användare över tid". 

"Mål att bli en global tjänst" 


Försäljningen i USA har tagit fart och utgör den största och snabbast växande marknaden. Henrik Torstensson tillägger att Lifesum även haft en fortsatt bra utveckling i Europa och att ytterligare expansion ligger i korten. 

”Vårt mål över tid är att bli en global tjänst men vi ser att vi har mycket kvar att göra i Europa och USA” 

En milstolpe under förra året var när Apple lyfte fram Lifesums produkt under ett lanseringsevent för Apple Watch.

”Vi var en av tre produkter som lyftes upp. Det visar en hög klass på produkten när ett av världens största bolag tittar och väljer oss, det är extremt roligt". 

De största ägarna i Lifesum utgörs av Henrik Torstensson, Marcus Gners, Nokia Growth Partners och Heinrich Bauer Verlag KG.

Läs mer