Sök

Annonssamarbete med Trustly

Ny undersökning avslöjar: Ett klick är allt som krävs

Native Trustly

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

E-handeln blir allt mer konkurrensutsatt, och att erbjuda smidiga betallösningar är idag viktigare än någonsin. Enligt en helt ny undersökning från Trustly finns det enorm outnyttjad potential i att förenkla köpprocessen för fakturabetalningar.

Kampen om e-handelskunderna hårdnar. För det svenska fintechbolaget Trustly har nyckeln till framgång varit en smidig integrering till bankerna, så att kunden på ett säkert sätt kan betala direkt till e-handlaren från sitt bankkonto. 

På senare tid har Trustly gått ännu ett steg längre. Genom att aktivera en fakturalösning som bygger på autogiro där kunden kan handla med ett enda klick eller schemalägga sin fakturabetalning på förfallodatumet, utan att behöva hantera krångliga OCR-nummer, pappersfakturor eller ännu en repetition av kreditkortets utgångsdatum.  

Ny undersökning om hur konsumenter önskar betala fakturor

Den ökade inriktningen mot smidigare lösningar stöds av Trustlys nya Pay Your Invoice-studie som nyligen genomfördes genom att fråga 3 000 konsumenter i Sverige, Finland och Tyskland om hur de skulle vilja betala sina fakturor online. 

Undersökningen visar att en tredjedel av konsumenterna tycker att det är ”obekvämt” eller ”mycket obekvämt” att betala fakturor via sin bank på det traditionella sättet, med OCR-nummer, mottagarkonto och belopp. Att betala räkningar blir ett negativt laddat moment i vardagen, och det finns alltid en risk för att någon siffra blir fel. 

Två tredjedelar uppger att de hellre skulle vilja betala sin faktura direkt på e-handlarens sajt om det fanns en smidig lösning för det. 

Möjligheter till merförsäljning

Att få nöjda kunder som slipper friktion innebär också att de kan bli mer öppna för ytterligare köp. Trustlys produktchef Josef Darmark menar att det finns en stor outnyttjad potential här. 

”Resultaten är slående från vår studie”, säger han. ”Konsumenterna uppskattar att de skulle köpa för 13 procent mer hos företag som erbjuder bekvämare fakturabetalningar än via sin internetbank. Jag tror att många e-handlare missar en hel del försäljning på grund av detta.”

Trustlys studie visar också att hela 72 procent av konsumenterna under 50 år ibland gör impulsköp när de halkar in hos en näthandlare, och 62 procent uppger att de skulle vara intresserade av anpassade erbjudanden i förbindelse med fakturabetalningen. 

One click-lösningen från Trustly innebär att kunden kan komma tillbaka när som helst till sajten och få samma smidiga upplevelse som tidigare. Genom att förenkla och automatisera kan köpprocessen till slut bli i princip osynlig. 

”Alla e-handlare vill ha kvar kunden på sin site så länge som möjligt. Genom att ta emot betalningen för fakturan direkt på siten kan de dessutom äga hela kundresan och genom det bygga en starkare relation till kunden. Det tjänar alla på,” avlutar Josef Darmark. 

Ta del av och ladda ner studien här

Läs mer