Sök

Beyond Meats marknadschef: "Vi vill nå alla som älskar kött”

Beyond Meat

Foto: Pressbilder

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

De blev kända för sin blodiga veganburgare, men Beyond Meat vill nå långt bortom vegetarianerna.
Så hur får man egentligen en köttätare att börja äta fejk-kött?

Det amerikanska bolaget Beyond Meats “blödande” veganska burgare har tagit världen med storm. När bolaget, som startades 2009, introducerades på börsen i maj i år blev händelsen historisk.

Redan innan bolaget officiellt var inne på börsen rusade priset på aktien med över 800 procent i den så kallade förhandeln. Sedan följde den starkaste förstadagen efter en introduktion på Wall Street sedan millennieskiftet. Sedan dess har kursen fallit, men är fortfarande upp 15 procent från introduktionspriset.

“Vi blev väldigt förvånade och förtjusta såklart”, säger Will Schafer, marknadschef på Beyond Meat, till Breakit.

Han tror att uppståndelsen blev så stor kring bolaget eftersom att klimatet blivit en allt viktigare fråga och att det finns en stor marknad för produkterna.

“Jag tror att folk verkligen förstod hur stort det här segmentet kan bli och vilka enorma möjligheter som finns."

Finns mycket pengar att hämta

Will Schafer är naturligtvis partisk, men i sak har han ändå rätt. Enligt en vetenskaplig sammanställning, som den ansedda vetenskapliga tidskriften the Lancet ligger bakom, behöver vi mer än halvera mängden rött kött vi får i oss. Om vi inte gör det kommer jorden att drabbas av “katastrofal skada”.

Om mänskligheten väljer att följa forskarnas råd kommer det således att finnas mycket stora pengar att hämta för den som kan utveckla ett bra alternativ till kött. 

Kanske är det därför riskkapitalister genom åren har öst pengar över företag som Beyond Meat. Bland de som investerat i bolaget finns exempelvis riskkapitalbolaget Kleiner Perkins, Microsoft-grundaren Bill Gates och den förre vd:n på Mcdonalds Don Thompson. Även kända skådespelaren som Leonardo di Caprio och artisten Snoop Dogg finns med bland delägarna. Dessutom ägde världens näst största köttproducent Tyson Foods runt 5 procent av företaget under en period (de sålde i samband med börsintroduktionen).

Fokus på tillväxt

När Breakit pratar med bolagets marknadschef Will Schafer är han i Sydkorea.

Att han befinner sig där är inte så konstigt. Den asiatiska matmarknaden är enorm och att ta marknadsandelar ligger såklart i kikarsiktet för Beyond Meat. Men först ligger fokus på Europa där byggandet av en fabrik i Nederländerna just nu är i full gång.

Tillväxt och produktutveckling är det som har högst prioritet i bolaget just nu. Produkterna, som består av vegansk burgare, vegansk biff och vegansk korv, är under ständig utveckling och bland ingredienserna finns bland annat vatten, ärtprotein, rovolja (canola oil) och kokosolja. Den röda färgen, som gör att burgarna ser blodiga ut, kommer från rödbetor.

Produkterna ska inte ligga på vegetariska hyllan

Det långsiktiga målet är att utmana den traditionella köttkonsumtionen och bidra till lösningar som inte påverkar hälsa, klimat eller djurhållning negativt. 

Enligt Will Schafer har Beyond Meat ett högre syfte än att tjäna pengar. De vill (som många andra bolag i den nya ekonomin hävdar) göra världen bättre. 

En medveten strategi från företagets sida är att envisas med att produkterna ska placeras bredvid köttet i mataffärerna. Det ska inte ligga på en hylla tillsammans med andra vegetariska produkter.

Vi vill nå alla som älskar kött.

“Vår målgrupp är definitivt köttätare. Det är där vi tror att vi kan göra skillnad. Det är ingen idé att vända sig till de som redan gör det vi vill göra. Vi vill nå alla som älskar kött.”

Will Schafer berättar att han tror att bolagets stora genomslag bland annat beror på att de har lagt massor av tid på utveckla produkterna så att de ska smaka som kött. 

Jobbar med idrottsprofiler

Bolaget har också jobbat mycket med varumärkesambassadörer som främst kommer från idrottsvärlden. Detta för att visa att det går att kombinera idrott på hög nivå med vegansk mat. 

När bolagets fabrik i Nederländerna står klar i början av nästa år hoppas Beyond Meat kunna sälja ännu mer till på den europeiska marknaden. 

Men det finns gott om konkurrenter som kämpar om köttätarnas gunst. Impossible food, som bland annat backas av Reddit-grundaren Alexis Ohanian, rapmogulen Shawn "Jay-Z" Carter och det schweiziska bolaget Nestlé är några som är med i kriget om marknadsandelarna. 

Vem som vinner och vem som försvinner återstår att se. Breakit följer utvecklingen.

I år räknar Beyond Meat med att omsätta över 200 miljoner dollar (1,89 miljarder kronor). Bolaget går fortfarande med förlust.

Läs mer